Krim-alfabetet: Z


Kanske kan man tro att vi nu är framme vid den sista riktigt svåra bokstaven i Krim-alfabetet, bokstaven Z. Men jag skulle inte vara så säker på det.

Någon bok på Z har jag inte läst, jag tror inte vi kan räkna in Zorro här, dessutom har jag bara sett den på film :-)

von Zweigbergk, Helena
Jag är lite splittrad i valet av författare den här gången, jag skulle nog kunna säga att von Zweigberk har kvalat in i alfabetet enbart på grund av begynnelsebokstaven i hennes efternamn. Jag läste den första boken om hennes fängelsepräst Ingrid Carlberg, Det Gud inte såg, och blev inte alls sugen att läsa mer. Men hon kanske blev bättre sen, eller har skrivit annat som är bättre? Hennes romaner verkar ju vara populära.

Zäta och sjukhusets mörka hemlighet av Elsie Petrén
Här presenteras nu lite ungdomskrim! Petrén har skrivit fyra ungdomsdeckare om flickan Zäta som hamnar i olika mysterier. Jag läste Fem-böckerna och Kitty-böckerna när jag var yngre och var även med i en spänninsbokklubb. Började alltså digga deckare redan i tidig ålder. Har ni några tips på bra ungdomsdeckare?

Länkar:
Helena von Zweigbergk
Elsie Petrén

”Regler” för krim-alfabetet och tidigare bokstäver hittar du här!

Bokstaven av typsnittet Max Ernsts Öga används med tillstånd från grafikern Fredrik Andersson, typografism.se

4 kommentarer: