Deckarsommar 2010

Nu kommer sommaren!
Det är den 1 juni idag och nu stundar tre månader med härlig läsning, inte bara för att det är semestertider. Jag har tänkt att jag i sommar inte ska köpa en endaste bok utan hushålla med de (just nu exakt) 100 titlarna som står i min hylla. Och jag ska lustläsa deckare för det är jag så himla sugen på. Därför såg juniläsningen i inlägget nedan väldigt futtig ut, men till den ska läggas en gedigen lista på deckare som jag kan välja och vraka ur i sommar. Sex av dessa deckare har jag redan vikt för semesterveckan i Småland i slutet av juli (markerade med lila). Urvalet blev helt enkelt de sex deckare med färst sidor. Så jag har många korta deckare att välja på, det känns perfekt att dom ligger och väntar på mig och min semester på rätt ställe nu.

John Ajvide Lindqvist - Människohamn
Karin AlvtegenSkugga
Arne Dahl - De största vatten
James Ellroy - En amerikansk myt
Karin Fossum - Den onda viljan
Elizabeth George - A suitable vengeance
Camilla Grebe & Åsa Träff - Någon sorts frid
John Grisham - Den samvetslöse
Ingrid HedströmLärarinnan i Villette
Anne Holt - 1222 över havet
Maria Küchen - Gamarna
Dennis Lehane - Shutter Island
Camilla Läckberg - Sjöjungfrun
Liza Marklund - Livstid
Cormac McCarthy - Vägen
Viktoria Myrén - I en familj finns inga fiender (är ju inte en deckare men den kvalar in på titel och få antal sidor)
Jo Nesbø - Kackerlackorna
Jo Nesbø - Rödhake
Jo Nesbø - Smärtans hus
Jo Nesbø - Djävulsstjärnan
Jo Nesbø - Frälsaren
Jo Nesbø - Snömannen
Peter Robinson - All the colours of darkness
Andrew Taylor - Requiem for an angel (Omnibus edition of the Roth Trilogy; The Four Last Things, The Judgement of Strangers, The Office of the Dead)
Jorun Thørring - Glasdockorna
Fred Vargas - Mannen som vände insidan ut
Håkan ÖstlundhSläke

6 kommentarer:

  1. Ja, om du längtar efter deckarfrossa lär du få ditt lystmäte. :-)

    Böckerna räcker nog till även om det blir en väldigt regnig sommar!

    SvaraRadera
  2. Her var det mange bra bøker, ser jeg :)

    SvaraRadera
  3. Du kommer att få en härlig sommar!

    SvaraRadera
  4. Lägg till Nessers Barbarotti-trilogi. Riktigt bra romaner och samtidigt deckare.

    SvaraRadera
  5. Anna-Karin: Jag håller med. Fast det är fyra böcker just nu (för även om jag tycker att man kan hoppa över Berättelse om Herr Ros, så finns det de som tycker det är den bästa boken).

    SvaraRadera
  6. Anna-Karin: Har nyss läst på Nessers hemsida att det blir en Barbarotti-kvintett. Och de första tre har jag redan läst, han är en stor favorit :-)

    SvaraRadera