The IMPAC 2011 longlist

Den långa listan för The International IMPAC Dublin Literary Award 2011 är släppt. På hemsidan jublas det över att hela fyra irländska (dvs inhemska) författare är nominerade
Dessa är:
Colum McCann - Let the Great World Spin
Colm Toibín - Brooklyn
William Trevor - Love and Summer
Peter Murphy - John the Revelator

Här är den totala listan!

Inte en endaste en på listan har jag läst, egentligen helt bedrövligt, men jag skyller på att dom flesta inte finns på pocket ännu. Min vanligaste bortförklaring.

Det finns docks självklart en rad titlar jag är sugen på att läsa, bland andra dessa:
Margaret Atwood - The Year of the Flood
Paul Auster - Invisible
A.S.Byatt - The Children's Book (nominerad till förra årets Man Booker Prize)
Peter Carey - Parrot and Olivier in America (nominerad till årets Man Booker Prize)
J.M. Coetzee - Summertime (åtnjöt samma status som A. S. Byatt)
Nick Hornby - Juliet, Naked
Barbara Kingsolver - The Lacuna (förra årets vinnare av The Orange Prize, väntar hemma i bokhyllan)
Och såklart den mycket hajpade David Nicholls One Day.

En av titlarna på långlistan kan ni läsa om i pocketutgivningen för oktober-december 2010, nämligen:
Orhan Pamuk - The Museum of Innocence (Oskuldens musum).

Vad har ni för favoriter?

De 162 nominerade titlarna kommer från 126 städer och 43 länder. 42 titlar är översatta, de spänner över 14 språk och 35 stycken är debutromaner.

The Shortlist presenteras 12 april 2011.
Vinnaren koras den 15 juni 2011.

2010 års vinnare, The twin av Gerbrand Bakker har jag inte läst ännu. Någon som gjort det?

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag skulle gärna vilja ge din en "Cherry on Top" award. Du kan läsa mer om det på min blogg :)

    SvaraRadera