Vinnare i Paperback Lovers ABC-fläta!

Äntligen har jag fått lite tid över för att räkna poäng och utse vinnare i ordflätan.

Först vill jag bara säga att det efter 29 av 30 frågor bara skiljde en (1!) poäng mellan ettan och tvåan i tävlingen. Trean låg ett tiotal poäng bakom.
Men så kom bonusfrågan där man kunde hämta hem en hel del poäng och då drog en tävlingsdeltagare iväg ordentligt.

Så, här kommer vinnarna!

1. Violen! Stort grattis! Mail med boklista att välja pris från kommer snart.
2. Åsa! Stort grattis! Du var verkligen supersnabb på att svara på vissa frågor.
3. Enligt O! Stort grattis och bra spurt på slutet.

Och här kommer de rätta svaren!

1. Adam (Rapport om Adam av J-M G Le Clézio)
2. Barclay (Linwood Barclay)
3. Cabbot (DCI Annie Cabbot i Peter Robinsons deckare om Alan Banks)
4. Lessing & Lehane (Klart svåraste frågan, Doris Lessing föreläste på Harvard när Dennis Lehane läste där).
5. Edward (Karaktären Edward i De himmelska ängderna av John Steinbeck)
6. Försvararen (av John Grisham. Kunde ha varit Firman, men jag tyckte det var för enkelt.)
7. Gardell (Jonas Gardell som skrivit boken Om Gud. Den var det ingen som tog)
8. Homeros (Iliaden och Odysséen)
9. Izner (Claude Izner)
10. José (José Saramagos Baltasar och Blimunda)
11. Ka, Kars, Kar (Orhan Pamuks Snö som utspelar sig i Kars. Här var det en som inte skrev rätt på staden och så följde nån annan efter, farligt :-). Ni hade svarat Kara. Men det är något annat.)
12. Larsson (Åsa Larsson, Kiruna. Här var jag lite sugen på att ge noll poäng för felstavat namn.)
13. Marstal (från Vi, de drunknade av Carsten Jensen)
14. Nicholls (David Nicholls och En dag, såklart)
15. Olanna och Odenigbo (Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol)
16. Phraxos (John Fowles och Illusionisten)
17. Quo vadis? (av Henryk Sienkiewicz)
18. Roslund (Roslund & Hellström)
19. Saleem Sinai (från Salman Rushdies Midnattsbarnen)
20. The Lacuna (av Barbara Kingsolver)
21. Ut och stjäla hästar (av Per Petterson)
22. Vibeke (Hanne-Vibeke Holst, här var ni inte alla överens)
23. Sophia Weber (i Malin Persson Giolitos Bara ett barn)
24. Xiaolu (Guo Xiaolus En kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande)
25. Yates (Richard Yates)
26. Zafón (Carlos Ruíz Zafón och Vindens skugga. Kunde ha varit Zusak och Boktjuven men det var det inte)
27. Ål (från Günter Grass Blecktrumman)
28. Älskade Poona (av Karin Fossum)
29. Östergren, Österlen (Klas Östergren, som ju också skrivit Österlen-trilogin)

5 kommentarer:

  1. Ja, jag var lite sen i starten. Kul ändå! Grattis till er andra!

    SvaraRadera
  2. Ja jag har rätt snabba fingrar, en kvarleva sen pianospelandet i ungdomen =)
    Grattis till 1:a platsen Violen och Enligt O, jag kan bara hålla med, stark spurt!

    SvaraRadera
  3. Tack tack tack! Grattis även till Åsa och Enligt O. Så kul tävling och ett särskilt tack till Åsa, utan dig hade det nog varit liite svårare...Dessutom var min dator omöjlig just den dan så jag hade nog varit först nån mer gång i alla fall, sådeså! ;-)
    Jag lärde mig en hel del måste jag säga. Tack Paperback Lover för tälingen!

    SvaraRadera
  4. Hej topp-3-vinnare! Jag har inte glömt bort er, det är bara det att tiden inte räcker till längre. Suck. Lovar maila er så fort jag får tid.

    SvaraRadera
  5. Åsa: du har fått mail! Jag hoppas det har kommit fram?

    SvaraRadera