Den sista från Reginald Hill

Den store brittiske deckarförfattaren Reginald Hill avled, 75 år gammal, den 13 januari i år. Hill blev mest känd som mannen bakom den berömda polisduon Dalziel & Pascoe, som också blivit en populär tv-serie, Ett fall för Dalziel & Pascoe. Hill hann skriva 24 deckare om deckarduon (exklusive novellsamlingar), fem deckare om den västindiske privatdetektiven Joe Sixsmith och utöver dessa skrev han även tjugotalet andra fristående deckare.

Den senaste (och antagligen och den sista) deckaren som han gav ut var The Woodcutter (2010). Den gavs ut på svenska på Minotaur Förlag med namnet Hämnden 2011 och den 10 februari i år kom den ut på pocket från Månpocket.



Hill blev nominerad till Bästa till svenska översatta kriminalroman av Svenska Deckarakademin 2010 för Dödsmässa (Midnight Fugue, 2009), den sista delen om Dalziel & Pascoe. Redan 1995 mottog han The Cartier Diamond Dagger for Lifetime Achievement. Jag har inte läst en endaste deckare av Hill, det skall erkännas, men jag är väldigt medveten om hans produktion och har stenkoll på alla delar om Dalziel & Pascoe. Jag har lovat någon gång i den här bloggen tror jag, att Reginald Hill ska bli min pensionsläsning, men så kanske man inte bör tänka. Dags att börja samla på sig Dalziel & Pascoe-deckare redan nu istället?

Jag ser nu att bokus har en deckare med namnet Dalziel & Pascoe 1 på sin lista över kommande böcker, den ska komma ut den 30 augusti i år. Jag undrar jag om det är den sista Hill hann skriva klart innan han gick bort, eller om det är en nyutgåva av en tidigare deckare?

Vad tycker du om Reginald Hill?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen Reginald Hill och tycker att Hämnden var superspännande... och tänkvärd! Jag hoppas verkligen att det är en ny bok på g, men jag tror faktiskt inte det. Har för mig att jag läste någonstans i samband med att han dog att Hämnden var den sista. Men vi hoppas!

    SvaraRadera
  2. Ah, fint att höra lite omdömen om Hill. Nu hör ju inte Hämnden till Dalziel & Pascoe-serien, har du läst några av dessa deckare också?

    SvaraRadera