Omslagssnobberi?

Såhär ser boken Scarpetta av Patricia Cornwell ut som jag köpte i juli förra året.



Ovanligt fult omslag kände jag, trots att blodfläckarna "kändes" och såg väldigt naturtrogna ut i verkligheten. Den hade inte samma typ av omslag heller som de andra fyra tidigare titlarna jag hade på engelska (exempelvis Book of the Dead), dessutom var det en pocket modell större.


Så kom det sig att jag för nån vecka sedan köpte de tre efterkommande titlarna som finns på pocket. De anlände i förrgår. Alla tre (exempelvis The Scarpetta factor) hade samma format och följde samma utseende och font på omslaget. Inte som de fyra tidigare, men åtminstone lika varandra.


Så jag kollade upp Scarpetta på nätbokhandlarna och såg att det fanns ju en pocketutgåva med samma typ av omslag som de tre efterföljande. Konstigt nog hade den samma ISBN som den jag beställde förra året. Med risk för att beställa hem en exakt kopia av den bok jag redan hade, slog jag till. Den bok som kom hem till mig igår såg ut såhär :-) Upplaga nummer tre som fått nytt omslag along the way.



Jag började faktiskt att läsa Scarpetta redan i söndags. Igår bläddrade jag fram till den sida jag befann mig på och flyttade bokmärket från sidan 120 i den gamla boken till sidan 120 i den nya. Lycka och glädje!

Den gamla boken då? Ja, men den ger jag såklart bort till den första som säger "Scarpetta" i kommentarerna!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Scarpetta säger jag. / Åsa (haraldsson55@gmail.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa,
      maila mig din adress så kommer boken på posten.
      paperbacklover[på]gmail[punkt]com.

      Radera
  2. Jag tappade bort Patricia Cornwell efter bok 8. Tyckte att några av de tidigare böckerna (svensk upplaga) var ruskigt snygga. Kom ut i slutet av 1990-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog många som tappat bort Cornwell. Jag vet inte hur jag lyckats hålla mig fast vid henne om jag ska vara ärlig.

      Radera