Julkalendern 4 december

Det är ju fortfarande Strindberg-året hörnini. Hela 2012 är det Strindberg-året. Därför tycker jag att en Strindberg-bok är en ypperlig julklapp. I år har det kommit ut ett antal nyutgåvor av Strindbergs verk på pocket från olika förlag, så här kan man välja lite vad man önskar.


En dåres försvarstal kom ut den 12 januari Norstedts förlag.


Ordet i min makt - läsebok för underklassen kom ut den 23 april på Celanders förlag.


Fröken Julie & Ett drömspel kom ut den 12 juli på Norstedts förlag.


Röda rummet i seriebearbetning av Per Demervall kom ut den 21 november på Pocketförlaget.

Under jullovet kan man både lyssna på och titta på Strindbergteater på radio och teve.

Sveriges television har visat fler av Strindbergs dramer under året och Strindberg-året avslutas den 22 december med Alf Sjöbergs filmversion av Fadren från 1969.
OBS! När jag kollar på svt.se hittar jag ingen information i tablåerna var och när denna film skall sändas. Information tog jag från Strindberg-årets hemsida

Radioteatern ger två föreställningar. Advent den 23 december och Svarta handsken den 29 december. Båda föreställningarna ges 20.03 i P1.

Vill du läsa mer om Strindberg-året och se vad du kan göra under jullovet på den ort du befinner dig, rekommenderar jag att du kollar i aktivitetskalendern där du kan sortera på datum, ort och aktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar