The Following

Men alltså, läser Helenas recension om Sunset av Al Lamanda och apropå det första stycket i hennes recension, vad tycker ni om den nya serien The Following med Kevin Bacon? Jag fastnade helt slumpartat i det första avsnittet för ett par veckor sedan, hade ingen aning om att det skulle börja en ny serie ens. Först blandade jag ihop den med House of Cards, men kom sen på att det är ju Kevin Spacey som är med i den. Jag orkade inte se det andra avsnittet då, det gick precis efter det första men det blev för sent.

För mig är det lite av en revolution att kolla på en serie på någon annan kanal än SVT1 och SVT2.

Kanske behövs det en bakgrundsförklaring: Jag tittar rätt mycket på TV på kvällarna, på de där kanalerna som visar Big Bang Theory, Vänner, When I Met Your Mother etc om och om igen. Jag behöver inte slå på nån speciell kanal nån speciell tid, alltid är det nåt som är på och jag får skratta lite. I reklampausen zappar jag INTE, utan stänger av ljudet och plockar upp min bok och läser. Jag må vara en av få som gillar TV-reklam, men nu vet ni och varför.

Serier ser jag nuförtiden uteslutande på DVD. Jag orkar nämligen inte fixa så att jag kan kolla på TV exempelvis varje tisdag kl 21. Och de där play-tjänsterna utnyttjar jag väldigt sällan faktiskt och när det väl händer kollar jag i mobilen.

Men det andra avsnittet av The Following såg jag alltså på TV4play! Och nu FÖLJER jag en serie på TV4, och då måste tilläggas att samtidigt går Veckans brott på SVT som jag och Peter P tycker är ett av det bästa TV-programmen just nu. (Så nu måste vi alltså kolla på det på svtplay, suck).

Ja, ni förstår alltså att jag tycker det är en oerhört bra serie, mest för att den är så hemsk och med så mycket mord att jag inte vågar titta på den ensam. Har ni sett den? Vad tycker ni?

Editerad kl 09:56: Och kopplingen till Edgar Allen Poe, och det faktum att (OBS! Spoilervarning!) i precis samma skede som man får se NEVERMORE skrivet i blod på väggen, så ska jag påbörja kapitlet Nevermore i Mario Vargas Llosas bok Paradiset finns om hörnet. Och ja, det är också en Poe-referens.

6 kommentarer:

  1. Har sett flera avsnitt på nätet. Bra serie, men skitläskig. Det är svårt att säga om det är normal "crime" eller "horror". Genrerna blandas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, jag var på väg att lägga till etiketten "skräck" till det här inlägget, så jag håller verkligen med dig. Det är på gränsen. Hu så läskigt!

      Radera
  2. the Following är SÅ bra!! :)

    SvaraRadera
  3. Kul med associationsbanor (Kevin Bacon är ju för övrigt med i Mystic River, som Clintan regisserat)! Jag har inte sett The Following än men är supersugen. Har bara hört bra saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystic River ja, det är ju en helt strålande film och gjorde Lehane-boken rättvisa. För ovanlighetens skull när det gäller bok-blir-film.

      Radera