Recension: Alan Banks no. 17!


Författare: Peter Robinson
Titel: Friend of the devil
Utgivningsår: 2007

Så har jag läst ännu en deckare av Peter Robinson om DCI Alan Banks; Friend of the devil! Jag tror att det är den författare jämte Patricia Cornwell som jag läst flest böcker av. Det här är alltså nummer 17 i serien. För er som läst den tidigare Aftermath (I ondskans spår på svenska) så återkommer en karaktär i den här boken och det gör den lite extra spännande.
Det jag gillar med dessa böcker är framförallt miljön. De flesta historier i serien utspelar sig i Yorkshire Dales i England och frekventa ord är hillside, limestone, the dales, the moors osv. Efter min korta visit i Skottland i somras tror jag mig förstå hur landskapet ser ut och jag blir grymt sugen på att besöka Leeds med omnejd.

Många av Peter Robinsons böcker om Alan Banks finns på svenska, men eftersom inte alla fanns när jag blev intresserad av denne författare så har jag valt att läsa dem på engelska. Språket är ganska enkelt och härligt brittiskt, ibland dyker fantastiskt roliga liknelser upp. Även om det inte har något med deckare eller mord att göra och även om man kan få uppfattningen att Robinsons böcker bara handlar om sex (vilket de inte gör) måste jag bara återge en här:

“...when you were walking around with a hard-on that took up so much skin you couldn't close your eyes.”

Så talande för hur en hormonstinn yngling kan känna för söta tjejer :-)

Om man vill läsa serien från början ska man börja med Gallows view från 1987. Vill man läsa på svenska kan man läsa den senast utkomna Kall som graven (Cold is the grave) som är den tidigaste i serien som finns på svenska. Den kommer för övrigt på storpocket i januari.

Nu ska jag bege mig in i Camorrans värld via Roberto Saviano!

Uppdaterad 2008-11-05:
Friend of the devil kommer på svensk pocket i december!
19 dec I djävulens sällskap!

4 kommentarer:

  1. 17! Det hade jag ingen aning om, jag trodde att jag hade de flesta med det är ju bara hälften.

    Grattis till Gomorra-läsning, den är speciell.

    SvaraRadera
  2. Men det är ju härligt, nu har du många fler att se fram emot!
    Gomorra-läsningen var väldigt speciell, men bra!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har bara läst en bok i serien om Alan Banks (En märklig affär) och vill gärna läsa mer men kan inte hitta i vilken ordning böckerna har kommit ut och undrar om du vet?
    MVH / Emelie

    SvaraRadera
  4. Emelie: Om du kollar i min "Önskelista" i sidokolumnen på bloggen så kan du se hela serien med titlar på både engelska och svenska (där så finns). Lycka till med läsningen.

    SvaraRadera