Krim-alfabetet: G

Tillbaka från Sicilien och här kommer bokstaven G! Bokstaven G bjuder på:

Guds fruktansvärda frånvaro av Sven Westerberg
Westerberg bjuder på en del kusliga kriminalromaner. Det här är den enda av honom jag har läst, men jag har länge tänkt återkomma till honom igen och fortsätta läsa serien som handlar om rättspsykiatern Hanna Skogholm. Psykologiska sjukdomar och tankar om rätt och fel i samhället är ämnen i dessa böcker.
Det finns även en tidigare serie deckare med Lennart Brask som huvudperson. Han arbetar inom den militära underrättelsetjänsten och den sviten om fem deckare börjar med romanen Onsalaaffären. Guds fruktansvärda frånvaro blev utsedd till Sveriges bästa kriminalroman 1999.

George, Elizabeth
Jag upptäckte att jag redan skrivit om Mrs. George. Men hennes författarskap kräver lite extra uppmärksamhet. Hur tycker ni som följt hela serien om utvecklingen? Kan ni ge några analyser utan att avslöja för mycket för de som inte hängt med hela vägen. Personligen gillar jag de tidigare Lynley/Havers-deckarna mer. Där fick samspelet och relationen mellan Lynley och Havers mer plats, något jag har uppskattat mycket.

Gone, baby, gone av Dennis Lehane
Jag såg Mystic River på bio och blev helt tagen. Långt senare förstod jag att den var baserad på Lehanes kriminalroman Rött regn. Jag har nu börjat läsa serien om privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro. Den första, En drink före kriget, var suverän. Jag tänker fortsätta med Mörker, ta min hand som kom ut i nyutgåva för ett litet tag sedan. Senare blir det dags för Gone, baby, gone. Jag har sett filmen som var bra med Casey Affleck i huvudrollen. Dock vet jag inte om han gör en så bra gestaltning av just Kenzie, förutom att han har den rätta Boston-accenten. Michelle Monaghan som Gennaro är genialisk. Hon fick ju även spela hårdkokt flickvän till Tom Cruise i Mission: Impossible III.

Länkar:
Sven Westerberg
Elizabeth George
Dennis Lehane

”Regler” för krim-alfabetet och tidigare bokstäver hittar du här!

Bokstaven av typsnittet Max Ernsts Öga används med tillstånd från grafikern Fredrik Andersson, typografism.se

8 kommentarer:

  1. Wow! Jag är först! :) Välkommen tillbaka till regn och rusk, som det iaf är i Göteborg. Sven Westerberg har jag ju glömt bort, jag tror att jag läst de flesta av hans deckare, iaf alla de med Lennart Brask, men det är rätt många år sedan.

    Här är min G-lista: http://klotho.wordpress.com/2009/06/10/krimalfabet-g/

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du haft en bra semster! Mitt inlägg är publicerat!

    Gillar också Lehane, men just Gone baby gone kom jag aldrig igenom. Inte för att den var dålig, utan för att jag just fått barn och inte klarade av att läsa böcker om utsatta barn.

    SvaraRadera
  3. Hej, där är du ju! Mystic River är verkligen en fantastisk och gripande film med bra skådespel. Har inte läst Lehane än (hur i hela friden ska man hinna med allt man vill läsa?), men hoppas göra det - någon gång.

    Min lista på G är f ö klar nu.

    SvaraRadera
  4. Åh, denna Gone, baby gone. Jag hittar den ju aldrig!! Men nu är jag klar med G.

    SvaraRadera
  5. lilla o

    Jag förstår dig precis, vissa ämnen får man undvika några år.

    SvaraRadera
  6. Klotho: Vad tyckte du då? Jag kommer ihåg Westerberg som en väldigt bra författare, vet inte varför han glömdes bort sen.

    Lilla O: Jag brukar inte tipsa om böcker där barn far illa för föräldrar. Som tex Odjuret av Roslund & Hellström. Jag hoppas jag hinner läsa många läskiga böcker innan jag själv får barn, även om det inte är en strävan efter att läsa böcker där barn skadas.

    Snowflake: Gone, baby, gone kom också ut på nyutgåva i vår så den ska nog finnas på bokus nu.

    Tack för att ni välkomnade mig tillbaka. Det var inte roligt att landa på Arlanda där det var hälften så varmt som på Sicilien och mulet. Suck. Regnar i Stockholm idag också.

    SvaraRadera
  7. Sven Westerberg har jag aldrig ens hört talas om... Jösses, vad många författare det finns som man blir nyfiken på!
    Dennis Lehane har jag inte heller läst, men han finns på min "Att läsa"-lista (som bara blir längre och längre...).

    Jag har också gjort bokstaven G.

    SvaraRadera
  8. Jag älskar Mystic river, Sean Penn är en av mina favoritskådespelare. Men jag hade faktiskt ingen aning om att den var baserad på en bok. Har läst ett par av Lehanes böcker och nu måste jag kolla in Rött regn också!

    SvaraRadera