Vad tycker jag om Augustpriset?

Bokhora.se svarade på en del frågor om Agustpriset i DN i går. Så jag tänkte jag skulle svara på frågorna också. Här.

Bryr du dig om Augustpriset, ja, nej och varför?
Ja, för att jag är litteraturintresserad :-) Och för att det kanske ger mig en ny författarupplevelse jag inte självmant hade valt.

Varför ska vi ha litterära priser - det går ju inte att tävla i kultur?
För att författare ska få stålars så de kan fortsätta skriva fantastiska böcker och för att vi läsare ska bli uppmärksammande på fantastisk litteratur.

Vilken bok är din favorit i den skönlitterära klassen i år, och varför?
Eftersom jag bara läser pocket har jag inte hunnit till några av Augustpris-nomineringarna ännu. Men Byggmästar’s poesi hoppas jag vinner, om inte annat för det vackra omslaget (se inlägget nedan). Den är ju nästan pocket från början.

Läser du alltid Augustvinnaren?
Sen tio år tillbaka läser jag alltid vinnaren i skönlitteratur. Försöker dessutom återhämta mig på de tidigare vinnarna. Sitter just nu med Björn Ranelids Synden (1994). Det går segt. Ingen ny författarupplevelse här tyvärr.

Vilken titel är din favorit genom åren?
Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren (2002).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar