Recension: Fem ensamma människor

Författare: Bodil Malmsten
Titel: För att lämna röstmeddelande TRYCK STJÄRNA
Utg.år: 2005

En till Bodil, den här på runt 140 sidor. Men den här gången är det en roman. (Eller novell? Var går gränsen mellan novell och roman? Måste googla.) Boken med den långa titeln presenterar fem personer som alla är rätt missnöjda med sina liv på olika sätt. Och de känner sig väldigt ensamma, även om de inte alltid är det. På nåt sätt får jag för mig att dessa personer kommer att mötas i boken, att deras vägar skall korsas, men inget sådant händer.
Inte så mycket alls händer, förutom i personernas tankar och funderingar. Mest känns det som om man får lära känna fem karaktärer inför en teaterpjäs, därav ordvalet presenterar ovan. Så, ett väldigt fint persongalleri, men utan något mer, som att detta var en inledning och en finfin historia skulle följa. Den uteblev.

Detta var den tredje och sista Bodil-pocketen som jag vann i en tävling på Pocketförlagets hemsida. Kolla gärna in där för fler boktävlingar.

Uppdaterad 2009-01-21 kl 11.15
På Wikipedia kan man läsa följande på uppslagsordet novell:
[... Skillnaden mellan roman och novell ligger dock inte bara i omfånget. Ramen framkallar en ändring i stilen. Novellen upptar en händelse, i vilken en snabb och spännande utveckling av en situation, en tilldragelse av egenartad beskaffenhet träder i stället för romanens episka bredd....]

Så då känns det varken som en novell eller en roman. Jag struntar i det så länge och kallar det kort bok.

3 kommentarer:

  1. Tryck stjärna, pjäs av Bodil Malmsten som hade premiär på Dramaten 2005!

    SvaraRadera
  2. Agnetha: Är det sant?! Vad häftigt! Då förstår jag den här boken lite mer måste jag säga. Tack för infon!

    SvaraRadera
  3. Jo Agnetha har rätt, det är en pjäs :) Läste den också nyligen och tyckte mycket om. Recenserade den här: http://tekoppenstankar.blogspot.com/2009/02/for-att-lamna-rostmeddelande-tryck.html

    SvaraRadera