Veckans kulturfyra

Kulturfyran har den här veckan frågor om indiska författare efter en inspirerande artikel i DN. Jag hakar på!

1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?

Jag har läst Kiran Desais The inheritance of loss. Oerhört vacker historia som gjorde mig lite melankolisk och fundersam. Jag har också läst Salman Rushdies Midnattsbarnen som är en av de bästa romaner jag någonsin läst!

The white tiger av Aravind Adiga ligger på läslistan. I bokhyllan står Ursinne av Rushdie och The slumdog millionaire av Vikas Swarup och väntar.

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?

De flesta kommer nog från Sverige faktiskt. Jag har inte räknat frekvensen per land förut, kanske ett helgprojekt om det regnar :-) Storbritannien med sina deckarförfattare ligger nog stark tvåa och USA är kanske trea i samma genre.

Jag har aldrig läst en bok av någon från Island. Vad jag vet.

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?

Jag är en listbitare. Jag kollar varje år vilka som vinner Augustpriset, Nobelpriset i litteratur, Bästa svenska kriminalroman, vinnarna av Booker-priset, Orange-priset och IMPAC-priset. Men sedan jag började blogga har jag hittat så många nya författare på alla bokbloggar jag läser. Bokhora, Snowflake, Lyrans och Paulas läsutmaningar och I love pockets bokjulkalender har gett mig många tips!

Jag köper extremt sällan en bok på ren impuls. Alla mina bokinköp är alltid genomtänkta på ett eller annat sätt.

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?

Åh, lilla Björn och lilla Tiger. Nu blev jag nostalgisk :-)

Venezuela. Dit går mina drömmars resa. Där möts regnskog, alptoppar och karibiskt hav. Där pratar man spanska, vilket är det enda andraspråk förutom engelska som jag kan konversera på. Dit vill jag åka.

Jag känner inte till någon venezuelansk författare. Någon som vet?

2 kommentarer:

  1. Har du kollat den här sidan http://www.macondo.nu/index.htm här finns författare från en massa länder listade.

    SvaraRadera
  2. Tack Lilla O. Efter att ha kollat in sidan kan jag stolt meddela att jag har läst två venezulanska författare; Arturo Uslar Pietri och Wilfredo Machadao. På spanska till och med. Verk av dem ingick i litteraturvetenskapen när jag läste spanska i Uppsala. :-)

    SvaraRadera