Tematrio Danmark

Under tiden jag var på semester hade Lyran en tematrio som handlade om Danmark. Kopplingen var såklart den danska nationaldagen den 5 juni.

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare. säger Lyran.

1. Hanne-Vibeke Holst är en av mina favoritförfattare trots att jag inte läst allt hon har skrivit. Det jag har gillat är hennes spänningsromaner i den danska politikens värld; Kronprinsessan och Kungamordet. Nu i dagarna kom den tredje fristående delen ut, Drottningoffret. Den ser jag verkligen fram emot.

2. Søren Kirkegaard. Jag läste hans texter flitigt när jag tog en kurs i språkfilosofi på Institutionen för lingvistik i Uppsala. Jag gillade hans tankar om vad som är sant och falskt och att något kan vara fler än en sak. Exempelvis pratade han om Morgonstjärnan, som är den stjärna som slocknar senast på morgonen. På kvällen heter den Aftonstjärnan eftersom det är den stjärna som tänds först på kvällen. Men egentligen är stjärnan en planet som heter Venus. I antiken trodde man att det var två olika himlakroppar. Morgonstjärnan Venus kallades för Phosphorus, och aftonstjärnan Venus kallades för Hesperus. Så vad är egentligen det sanna namnet på stjärnan som egentligen är en planet?

3. Tatuerad torso av Helene Tursten utspelar sig bitvis i Köpenhamn och jag har sett de flesta filmatiseringarna av böckerna om Irene Huss. Jag tycker att de har något som jag länge saknat i svenska kriminalserier och filmatiseringar av svenska deckare, men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kanske är det helt enkelt Angela Kovacs gestaltning av en väldigt häftig och bångstyrig polis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar