Nygammalt i vitt

Såhär i Augustpristider blir jag påmind om tidigare Augustprisvinnare, och då talar jag om vinnarna i den skönlitterära kategorin. Jag har inte läst riktigt alla vinnare, så jag sökte runt lite på Bokbörsen och hittade två av de allra tidigaste vinnarna. Dessutom tänkte jag läsa Günter Grass i november eftersom jag antar att Amoroso skulle ha fortsatt med sin utmaning Månadens nobelpristagare om hon haft kvar sin blogg. Så jag hittade också en fin gammal Delfinpocket av honom också där Grass själv har gjort omslaget.


De sotarna! De sotarna! av Lars Ahlin. Augustprisvinnare 1990. Månpocket 1991.
Livets ax av Sven Delblanc. Augustprisvinnare 1991. Bonniers förlag 1991.
Katt och råtta av Günter Grass. Nobelpristagare i litteratur 1999. Delfinpocket 1967.

2 kommentarer:

  1. Med reservation för att det var ett par år sedan jag läste den vill jag lyckönska Dig till att Katt och råtta ingår i Dina läsplaner för november månad. Jag gillade den skarpt när det begav sig.

    SvaraRadera