Per Petterson

Ikväll, om ganska exakt fem timmar, ska jag lyssna på Per Petterson som är kvällens gäst på Internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm. Jag kände knappt till den norske författaren innan jag upptäckte att han hade vunnit IMPAC-priset (2007) för sin roman Ut och stjäla hästar (recension). Jag läste den i mars i åroch blev både rörd och hänförd. En helt fantastisk bok. I höst kom Per Petterson ut med sin roman Jag förbannar tidens flod på svenska. Den vann han Nordiska Rådets litteraturpris för i år, den blir säkert en stor succé i Sverige också. Han har också skrivit ett antal titlar som inte har blivit översatta till svenska, bland annat Til Sibir som han blev nominerad till både Nordiska rådets litteraturpris och IMPAC-piset för redan 1997.


Foto: Finn Stale Felberg

Om du inte har något annat för dig ikväll, kom till Internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm kl 19.00. Här kan ni köpa biljetter online!

3 kommentarer:

  1. Det låter spännande. Väntar på rapport!

    SvaraRadera
  2. Ni får vänta på rapport ytterligare ett litet tag, men det kommer!

    SvaraRadera