Bokfrågornas ABC: Tredje bokstaven

En vecka för sent och precis i tid innan Lilla O (ända borta i Egypten) presenterar fjärde bokstaven i sin utmaning lyckas jag svara på frågorna till den tredje bokstaven.

Bokstaven C:
1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
BRA chick lit framkallar garv, innehåller kärlek, sex, drinkar, la dolce vita, mode, vänner drama. Mitt förhållande till chick lit är mycket bra. Jag trodde länge att det inte var något för mig, men så läste jag min första Marian Keyes-bok, Sushi for beginners, på en charter till Gran Canaria och jag var fast. En annan chick lit-författare jag gillar är Lisa Jewell, även om jag inte skulle kalla det klassisk chik lit.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Oj, här var jag tvungen att tänka. Vet knappt hur jag definierar en ceremoni. Jag skulle kunna nämna Åsa Larssons Solstorm som jag kommer ihåg som en oerhört spännande deckare. Det religiösa temat innehöll ju ett antal ceremonier och ritualer men jag kan inte säga att jag kommer ihåg någon specifik. Såg filmen Solstorm igår och den var bra, men saknade mycket av bokens djup och tyngd.

3.Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Min antihjälte är Dennis Lehanes karaktär Patrick Kenzie som tillsammans med Angela Gennaro utgör Bostons häftigaste detektivduo. Men det går ju inte alltid så bra för Kenzie och han hamnar ofta i situationer som det är ett rent under att han tar sig levande ur. Så även om han gestaltas som en hjälte i böckerna så är han en anti-hjälte i mina ögon.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

"Böcker ska blänka som solar
och gnistra som tomtebloss.
Medan vi läser böckerna
läser böckerna oss.

Kan böckerna läsa människor?
Det kan de förstås!
Hur skulle de annars veta
allting om oss?"

Lennart Hellsing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar