Bokfrågornas ABC: Sjunde bokstaven

Lilla O och Bokfrågorna presenterade förra onsdagen alfabetets sjunde bokstav. Jag är som vanligt nån vecka sen!

Bokstaven G:
Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?
Hmm, jag skulle nog kalla Tärningsspelaren av Luke Rhinehart för gubbsnusk. Visst, det är en catchy story som många killar gillar, men det är på tok för mycket grabbigt sex och alldeles för mycket konstiga inställningar till kvinnor för att jag ska finna det intressant. Den här boken skrev jag också om när det gällde bokstaven B och kassa böcker.

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?
Innan jag dör av Jenny Downham fick mig att gråta. En sorts kärlek av Ray Kluun fick mig också att gråta. Jag gråter när folk dör om själva dödsögonblicket är beskrivet på ett detaljerat sätt. Jag gråter inte så jätteofta när jag läser, men om en kommande tragedi liksom är uppbyggd under en längre tid i boken så att jag vet att det kommer att sluta illa har jag en benägenhet att gråta lättare.

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!
Jag återkommer i princip aldrig till någon bok, jag är ingen omläsare. Men jag återkommer gärna till karaktärer och uppskattar att författare skriver fler böcker om dom som jag kan läsa. DCI Alan Banks gillar jag att läsa om och även Doris Lessings Martha.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?
Jag skulle bjuda in Dennis Lehane, José Saramago, P O Enquist och Karin Fossum. Vi skulle prata om mörker. Lehanes "noir", Saramagos dystopier, Enquists allkunskap och Fossums psykologiska persontolkningar. Vi skulle frossa i gratinerade chèvre-toastar med fikonmarmelad och pimpla vin (Inte Enquist då förstås).

4 kommentarer:

  1. Håller med om Tärningsspelaren, totalt obegripligt att så många tycker om den. Måste dock säga att jag gillar idén, tills det spårar ur.

    Grät också till de två böckerna du nämner, annars gråter jag nog mest när någon får ett pris, idrott, oscar, guldbagge spelar ingen roll.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att äntligen få veta vem min hemliga bokvän var! Jag har just börjat med Kunzelmann & Kunzelmann, än så länge vet jag inte riktigt vad jag tycker om den. Över julen hade jag fullt upp med Selma Lagerlöfs Jerusalem (som jag valde när det var bokmiddag med kollegorna senast). Den var en positiv överraskning! Jag hade väntat mig något halvtråkigt men den var riktigt riktigt bra! :-) Ska bli spännande att se vad Wallgrens bok ger mig för känslor... Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Grattis till samboskapet, det var på tiden. All lycka till. Hoppas du får läsa sagoböcker snart också : ). Hälsningar en sagoberättare

    SvaraRadera
  4. Anonym: Med tanke på att sambon flyttar till Frankrike på måndag lär det varken bli ordentligt samboskap eller sagoberättning på ett bra tag :-)

    SvaraRadera