Bokfrågornas ABC: Andra bokstaven

Lilla O har kommit till andra bokstaven i sin utmaning!

Bokstaven B:
1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Jag tycker att jag köper mycket böcker. Eller rättare sagt, jag köper nog så mycket böcker min ekonomi tillåter. De är nästan alltid nya, men jag letar ibland efter lite äldre titlar på pocket och då brukar Bokbörsen får hjälpa mig med en begagnad. Jag får böcker i födelsedagspresent och julklapp och ibland nån gång bara sådär, men nästan alla böcker jag äger har jag köpt själv. Lånar gör jag ytterst sällan, jag vill ju behålla böckerna i hyllan sen. Alla böcker.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Jag tyckte faktiskt att Tärningsspelaren av Luke Rhinehart var riktigt dålig. Jag förstår att den var stor när den kom och att många (killar) har sett den som banbrytande och häftig. Men jag gillade verkligen inte mycket av vad som stod i den och språket gjorde inte boken bättre.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Rent subjektivt så ser jag nog litteratur som är skriven av människor som inte kan skriva som sämre. Då spelar det inte någon roll vilken genre det är. Jag kan dock säga att merparten av dessa sämre skrivna böcker råkar finnas i BOATS-genren och både på grund av att jag är oerhört ointresserad av att läsa om andra människors sanna och miserabla liv så ser jag nog den genren som generellt sämre än andra också. Det finns såklart undantag; när jag läste Liza Marklunds Gömda för 15 år sedan så var det den bästa bok jag någonsin läst. Andra tips på bra BOATS är En sorts kärlek och Änklingen av Ray Kluun.
Fin litteratur…hmmm…ja, jag förstår ju att dit räknas författare som Dostojevskij, Kafka, Sartre och sådana där som jag verkligen inte kommer att läsa de närmaste decenniet. Men fin litteratur för mig, det är böcker med härligt berättande. Precis som Isabel Allende sätter jag berättandet i första rummet och handligen i andra.

3. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Nej, det blir verkligen inte många biografier. Jag har påbörjat en biografi om Mathama Gandhi men kom väl bara nån tredjedel även om den var bra skriven och för all del väldigt intressant. Jag ska faktiskt jobba på att läsa P O Enquists Ett annat liv i jul eftersom jag fick den som julklapp förra året och fortfarande inte har hunnit läsa den. Fejkbiografier är väl ok, men jag vet inte riktigt om jag läst någon sådan.

2 kommentarer:

  1. Gillade inte heller Tärningsspelaren. Blev bara förbannad på huvudpersonen. Riktigt knäpp man!

    "Rent subjektivt så ser jag nog litteratur som är skriven av människor som inte kan skriva som sämre."

    Klockren definition!

    SvaraRadera
  2. Lilla O: precis, jag blev också riktigt förbannad och liksom "suck, vad dåligt".

    SvaraRadera