IMPAC shortlist 2010

Jag missade att rapportera om en litteraturpris-händelse här i veckan. Sånt som händer när man har bloggtorka. Men jag gillar det här konceptet med långlistor och kortlistor, det skär liksom ner väntan på vinnaren lite. Den här gången är det The IMPAC Dublin Literary Award som presenterar vilka titlar som gått vidare från långlistan till kortlistan. IMPACs långlista är den längsta av alla litteraturpris som har konceptet longlist-shortlist-winner. Kortlistan har nu kokats ner till en handfull titlar som är kvar och tävlar om priset.








The Twin av Gerbrand Bakker

The Elegance of the Hedgehog av Muriel Barbery

In Zodiac Light av Robert Edric

Settlement av Christoph Hein

The Believers av Zoë Heller

Netherland av Joseph O’Neill

God’s Own Country av Ross Raisin

Home av Marilynne Robinson

Jag har (som väntat) inte läst någon av titlarna på kortlistan, men många av dem är för mig bekanta och vissa står högt upp på läslistan. The elegance of the hedgehog finns som många säkert vet på svenska, Igelkottens elegans, utgiven av fina Sekwa förlag. Den kommer dessutom som pocket i augusti så det skulle vara mycket passande om den vann. Joseph O'Neills Nederland finns inbunden på svenska och kommer också ut på svensk pocket i höst på Brombergs förlag. Home av Marilynne Robinson vann The Orange Prize förra året och den kommer jag att läsa i min Orange Prize Challenge. Men tyvärr finns varken den eller de övriga titlarna jag inte nämnt på svenska ännu.


Se tidigare vinnare av priset om du är intresserad för ännu en läsutmaning.

Vinnaren av IMPAC-priset 2010 presenteras 17 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar