Hardback temptations

Ja, det är ju verkligen att spela högt när man skickar inbundna böcker till en Paperback Lover. Men jisses så många vackra underbara hardbacks jag mottagit den senaste veckan.

Jag vann böcker i Skånskans nobeltävling.
Nu har jag äntligen hämtat ut dom på posten.
Jag var mycket nyfiken på vad det skulle bli.
I vinstinformationen stod det bara "Ett bokpaket med fyra av höstens nyutkomna svenska romaner".
Och snacka om att Skånskan har hittat rätt! (betänk att böckerna postades innan nomineringarna till både Augustpriset och Deckarakademins priser presenterades)
Det blev:
Mike Larssons rymliga hjärta av Olle Lönnaeus. Nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2010!
Skulle jag dö under andra himlar av Johannes Anyuru. Hans romandebut. Han nominerades till Augustpriset för sin Städerna inuti Hall 2009.
Spill av Sigrid Combüchen! Yes! Augustprisnominerad 2010 och hon var ju även nominerad till Vi's litteraturpris i år (priset knep dock Stridsberg häromdagen)
Samtal med djävulen av Inger Edelfeldt. Recenserad av Bokhora-Helena och gillad.

Brombergs har varit fina och skickat mig två recensionsex. Först ut är tegelstenen I den första kretsen av Alexander Solzjenitsyn. Jag fingrade mycket på den boken på Bokmässan men den gick ju bara inte att bära omkring på där. Jag älskade serien när den gick på teve, i den mån man kan älska såna tragiska förhållanden.
Härjat och bränt av Wells Tower. Helt ny författare för mig. En debutsamling noveller om dagens Amerika.

Och så de finaste överraskningarna. På det häftiga och märkliga genrepet av Alexander Ekmans Triptych fick vi som var där med oss den bästa av goodiebags. Den innehöll ett nummer av Vi, en CD-singel med Hello Saferide, choklad, två fribiljetter till en föreställning på Dansens hus och ännu mera. Och däri låg också två böcker!
Synder - Pom pom parlour. Erotiska noveller utvalda av Pom pom parlours ägare Katerina Janouch och Robert Bohman. Novellerna är de vinnande bidragen i Pom pom parlours novelltävling.
Niceville av Kathryn Stockett. Den här romanen har man kunnat läsa lite om bland annat på Bokhora. Bokhora-Jessica har dock läst den på originalspråk (The Help) och den är skriven på Black English. Men jag hoppas den svenska översättningen är minst lika bra.


Så, när ska nu dessa tungviktare läsas? På jullovet kanske?

3 kommentarer:

  1. Och i en perfekt värld skulle man ha ändlöst med tid för att läsa i kapp sin egen läslista också.:)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att Skånskanpaketet var så lyckat. (Och nej, jag hade inget med det att göra)

    SvaraRadera
  3. Skulle det kännas bättre om vi läste åtminstone EN av dina inbundna inom ramen för bokcirkeln? Nästa träff närmar sig och du har inte valt bok på länge tror jag minsann...

    Och på tal om inbundna böcker, jag skrev några rader på Översättarbloggen om precis det igårkväll. Om självklara saker som helt plötsligt måste förklaras mer specifikt.

    Inbunden bok

    Hette förr: bok
    Vad hände? Inbundna böcker blev tillgängliga som pocketutgåvor.

    SvaraRadera