IMPAC Winner 2011

The International IMPAC Dublin Literary Award har en ny vinnare, eller vad man ska säga. Den långa långlistan blev en kortare kortlista och den som mottar utmärkelsen år 2011 är Colum McCann med romanen Let the Great World Spin som kom ut redan 2009. Den kom ut på svenska på det lite anonyma förlaget Lindqvist Publishing i mars i år med titeln Världens väldighet. Det är McCanns sjätte roman. Jag har inte läst något av författaren ännu men självklart kommer det att bli ändring på det nu.
Det här året är ju mitt lustläsningsår, men undantaget av några futtiga Orange Prize-vinnare så är jag inte med i någon läsutmaning och plockar antingen nåt roligt från hyllan eller köper nytt. Eller både och.
Men nästa år har jag nog lust med nåt sånt där läsprojekt igen. Och det är här McCann kommer in i bilden. Jag funderar nämligen på att läsa alla vinnarna av det IMPAC-priset, och eftersom dom är fler än tolv till antalet (15, blev 16 idag) kommer det läsprojektet att pågå även in på år 2013. Shit, det är ju i framtiden!

Colum McCann

Let the Great World Spin - och ja, den finns på pocket


3 av vinnarna har jag redan läst
2007 Per Petterson - Out Stealing Horses (Ut och stjäla hästar)
1999 Andrew Miller - Ingenious Pain (Den sinnrika smärtan)
1998 Herta Müller - The Land of Green Plums (Hjärtdjur)

Men det finns mycket gott att hitta i kortlistorna också så dom åren får det bli någon värdig och intressant ersättare istället. Jaja, jag lägger alltså till McCann till listan med vinnare och planerar in den som läsning i framtiden, närmare bestämt i april 2013. Hmm, tjaa, jag medger att det låter jäkligt galet, men va fasiken, är det en roman som vunnit ett pris lär den väl hålla två år senare också?

Vill ni se vilka som vunnit priset tidigare år kan ni titta här.
Här skrev jag om långlistan och kortlistan.

2 kommentarer:

  1. Jag läste Let the Great World Spin in vintras, rikigt bra. Den rekommenderas varmt.

    SvaraRadera