Sneglar lite mot Young Adult

Vissa typer av webbplatser saknar jag på svenska (eller, om dom finns och jag har missat dom, tipsa gärna!). Det är webbplatser som har rubriker som "Nu har jag läst ut Hungerspeltrilogin, och nu då?" eller "Nu har jag läst alla Åsa Larsson-deckare, och sen då?". Mina bokbloggarvänner är ju en fantastisk bra källa egentligen och det är lite så jag läser andra bokbloggar. Jag har lärt mig vad var och en har för favoritlitteratur och om den stämmer överens med min är jag inte sen med att läsa vad de tipsar om i bloggen. Vissa boktips kan verkligen gå som en litterär löpeld genom bokbloggosfären, snabbare än djungeltrumman.

Men om vi återgår till de där webplatserna jag saknar då så har jag hittat en variant på engelska. Jag googlade runt lite och hittade sidan squidoo.com. Jag vet inte hur populär den är, men den består av samlingar av olika kategorier som dess medlemmar skapar. En av kategorierna är Books, Poetry & Writing och den har i sig en hel del underkategorier. Där kan man bland annat hitta samlingar som Six Books to Read After The Hunger Games. Japp, helt sant, känns nästan som en födelsedagspresent! Eller Six Adult Novelists Writing Young Adult Books. Även om det kanske är den första länken som känns mest spännande så var det den andra jag tänkte prata lite mer om nu.

Jag har självklart noterat att två av mina favoritförfattare (jag har många favoritförfattare, häng inte upp er på det nu) John Grisham och Harlan Coben har gett sig in i Young Adult-genren. Eller Ungdomslitteratu som det heter på svenska, eller Ung vuxen, det funkar lika bra. Det började väl nästan med Harry Potter, men i och med Hungerspelstrilogin har fler och fler författare snappat upp att de unga vuxna är en trendig och pr-mässigt väldigt bra målgrupp som läsare. Ungdomar för vidare, haussar, baissar och har mycket åsikter om vad dom läser. Det är antingen "sjukt bra" eller "jävligt dåligt". Hamnar du dock där emellan har du misslyckats för om det som är mainstream säger de unga vuxna inte särskilt mycket, det måste sticka ut åt nåt håll.

Grisham och Coben, som alltid skrivit thrillers och deckare för vuxna, har nu alltså gett sig in i kampen om de unga vuxna läsarna och det här är deras bidrag.

John Grisham har i skrivande stund publicerat två böcker och har en tredje på väg om den 13-årige advokaten Theodore Boone. De är tänkta att passa barn från 8 år och uppåt och är riktiga bladvändare. Tyvärr finns ingen av dom på svenska, men jag hoppas att något förlag snarast nappar på att få dom översatta.

 John Grisham - Theodore Boone: Kid Lawyer (finns på pocket)

 John Grisham - Theodore Boone: The Abduction (kom ut på pocket den 15 mars)

John Grisham - Theodore Boone: The Accused (kommer ut inbunden 24 maj 2012)

Harlan Coben har skrivit 10 deckare om sportagenten Myron Bolitar. I en av dessa deckare får vi träffa Myrons okända brorsson, Mickey Bolitar. Det är Mickey som har huvudrollen i Cobens nya deckare Shelter. Det är tänkt att bli en hel serie böcker om Mickey Bolitar som förhoppningsvis kommer att vara lika spännande och komiska som Cobens vuxenthrillers. Serien passar för ungdomar från 12 år och uppåt. Inte heller här kan jag glädja er med att de finns på svenska. Hallå alla barn- och ungdomsförlag, här har ni er chans!

 Harlan Coben - Shelter (kom ut på pocket den 1 mars)

På svenska har vi däremot fantastiska Mats Strandberg och Sara Bergmark-Elfgren som skrivit Cirkeln, den första delen i Engelsforstrilogin som finns på pocket . Del 2, Eld, kommer ut i slutet på april. Den tredje och sista delen, Nyckeln, kommer ut 2013.

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln (kom ut på pocket den 19 mars)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar