Recension: I Camorrans våld


Författare: Roberto Saviano
Titel: Gomorra - en resa i Camorrans land
Org.titel: Gomorra - viaggio nell'impero economico e nel sogno di dominio della camorra
Utgivningsår: 2006

I Gomorra får man följa Roberto när han drar runt i Neapels förorter på sin vespa och dokumenterar maffiamord, lyxvillor, maffiamord, textilbranschen, maffiamord, kokainhandeln, maffiamord, cementindustrin, maffiamord, sophanteringen och maffiamord.
Och ännu ett maffiamord.
Jag vet inte hur många mord jag läst om i denna doku-roman och jag blir faktiskt chockad, även om jag vet vad det ska handla om. Någon som ännu inte läst boken får gärna räkna dom - morden. Det ena värre än det andra, och långt värre än min fantasi kan tänka sig.
Många saker fascinerar också, berättarstilen i kombination med Camorrans ständiga jakt på profit gör att cement, textil o sopor blir tokspännande ämnen. Däremot är det rätt svårt att hänga med i den enorma name dropping av maffiabossar som fyller sidorna. Men nu vet jag i alla fall en hel del om vad klanerna Di Lauro, Schiavone och La Torre - namn på tre för övrigt fantastiskt duktiga affärsmän - lyckats göra med Neapel, Caserta och dess invånare. Det är svårt att tänka sig dessa provinser utan maffian, fastän man såklart önskar att allt bara skulle förintas i enda stor eldstorm över en natt - camorra style. Den är bra, men den lämnar en bitter och cynisk eftersmak i munnen.

Orkar ni inte läsa om hemskheterna tycker jag ni ska se filmen Gomorra - baserad på boken - som har Sverigepremiär på Stockholms filmfestival 20-30 november (ordinarie biopremiär 9 januari 2009).

2 kommentarer:

  1. Det finns biljetter till Kulturhuset att köpa nu!

    SvaraRadera
  2. Du menar till Filmfestivalen? Ja, men då måste man ha ett Filmfestivalkort och jag har inte skaffat något i år. Tror inte det finns tid för mig att gå på Filmfestivalen tyvärr.

    SvaraRadera