Bokustoppen vecka 1

Nytt år och nya läsutmaningar, bland annat Bokustoppens listettor. Paula har startat en ny läsutmaning med Bokustoppens 10-i-topp för pocketböcker som grund och man kan välja mellan två olika varianter:

a) Läs en bok i månaden, totalt 12 böcker. Böckerna måste legat på minst en av Bokus topplistor för skönlitteratur i pocket, men kan ha legat på vilken plats på listan som helst. Böcker som legat på Bokustoppen under 2009, efter att Bokus började med veckotopplistor, är också ok.

b) Läs alla böcker som hamnar på plats 1 på Bokus topplista för skönlitteratur i pocket under 2010.

Jag kommer att ge mig på en kombination av de två varianterna, så länge som jag faktiskt vill läsa de böcker som hamnar på förstaplatsen så gör jag det. Men om den inte alls intresserar mig väljer jag tvåan eller trean. Om samma bok ligger länge på förstaplatsen kommer jag inte att läsa någon annan istället utan vänta in en ny listetta.

Vecka 1 avslutades igår och således finns den första listan nu att beskåda på Bokus topplistesidor!

vecka 1, 2010
  1. Hjärtat som vapen av Björn Ranelid
  2. Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren
  3. Hjärtdjur av Herta Müller
  4. Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson
  5. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
  6. Snabba cash av Jens Lapidus
  7. Dödergök av Katarina Wennstam
  8. Till alla människor på jorden och i himlen av Björn Ranelid
  9. Supernova av Marika King
  10. Darling Jim av Christian Mørk

Så första boken ut blir alltså Hjärtat som vapen av Björn Ranelid! Efter att ha setts hans dag i Stjärnorna på slottet så blir jag verkligen nyfiken på att läsa mer av honom. Jag antar att jag inte är ensam om det eftersom han faktiskt har en titel till på topplistan.

Vecka 1 Hjärtat som vapen av Björn Ranelid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar