Sully Prudhomme


Jag har problem med Sully Prudhomme.

René François Armand ”Sully” Prudhomme var den allra allra första nobelpristagaren i litteratur som mottog priset 1901 med motiveringen

”såsom ett erkännande av hans utmärkta, jämväl under senare år ådagalagda förtjänster som författare och särskilt av hans om hög idealitet, konstnärlig fulländning samt sällspord förening av hjärtats och snillets egenskaper vittnande diktning”

Han hade då blivit utvald av en nobelkommitté bestående av bland andra Carl Snoilsky och Esias Tegnér och med Carl David af Wirsén som ständig sekreterare.

Denne franske författaren var främst poet men skrev även en hel del essäskrifter. Tyvärr dog han bara sex år efter att ha mottagit priset. Då var har 68 år fyllda.

Det här året är ett av mina läsprojekt att jag ska läsa fler franska författare än vad jag normalt gör. Det är normalt inte speciellt många kan jag säga. Dessutom vill jag fortsätta att läsa nobelpristagare i litteratur och vad är bättre då än att sammföra dessa läsprojekt? Under det här året kommer jag att läsa de sex första franska författare som har tilldelats nobelpriset i litteratur och Prudhomme är alltså först ut.

Mitt problem med Prudhomme att hitta något att läsa av honom då jag gärna inte läser på franska. Jag har hittat ett par diktsamlingar på Stadsbiblioteket i Stockholm och ska nu för första gången på mina fem år här i huvudstaden hitta ingången till Rotundan och skaffa mig ett bibliotekskort. När jag skulle registrera mig på nätet så sa systemet att ”låntagaren redan existerade”. Spännande, jag kan verkligen inte komma ihåg att jag någonsin lånat en bok i Stockholm, än mindre haft ett lånekort. Vi får se vad som händer. Kanske har ni läst något av Prudhomme som ni gillade? Tipsa gärna i kommentarerna.

2 kommentarer:

  1. Ojojoj. Detta blir spännande att följa!

    SvaraRadera
  2. Jag är också nyfiken på Prudhomme eftersom han är först av alla nobelpristagare! Tyvärr har jag inte läst något av honom och har ingen bok att rekommendera, men när jag någon dag kommer igång med att läsa alla litteraturpristagare från början till slut så... är han förstås först i tur. Så jag ser fram emot att höra vad du tycker!

    SvaraRadera