Faktiska böcker

Jag läser inte så ofta faktaböcker, de tråkar ut mig, jag behöver handling. Jag önskar att det inte var så. Fackböcker på pocket som jag skulle önska att jag gillade är exempelvis dessa:


Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt. Om åren som kidnappad av Farc-gerillan. Sex år var hon fången, fem gånger försöker hon fly. Kom ut på pocket från Norstedts den 29 februari.


Gösta Ekman. Farbrorn som inte vill va stor av Klas Gustafson. För att jag älskar Gösta Ekman. Mest hans roll som Sickan i Jönssonligan, men för mycket annat också. Kom ut på pocket från Leopard förlag den 17 april.


Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink. Augustprisvinnaren i facklitteraturklassen 2011. Brevväxlingen mellan Otto och hans föräldrar. Otto blir dräng hos familjen Kamprad i Småland medan familjen blir kvar i Wien och sedan dör i Förintelsen. Otto blir vän med Ingvar trots deras politiska och ideologiska motsättningar. Kom ut på pocket från Natur & Kultur den 17 april.

Och kolla hur fint omslagen matchar varann i svart, vitt, gult och orange.

4 kommentarer:

  1. I en av bokcirklarna rekommenderades bok 1 och 3. jag vill läsa dem! Bok 2, om och med Gösta, har jag i min ägo och har läst bitvis:) Önskar att dygnet hade fler timmar eftersom det hela tiden dyker upp bra böcker framför ens näsa:)

    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag hade en öronmärkt del av dygnet att läsa facklitteratur. För annars blir det bara skönlitteratur för min del.

      Radera
  2. Kan du inte testa och läsa? Jag tycker själv att efter sid 70 tar sig Wienerwald rätt bra. Hälsningar författaren /Elisabeth Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabeth, kul att du läste det här inlägget! Jag ska verkligen testa att läsa :-)

      Radera