Spenderbyxorna är inne igen!

Jag har haft ett tre månader långt köpstopp. Här presenterades det. Igår tog köpstoppsperioden slut.

Köpstoppet varade från 1 juni till 31 augusti. Tre månader då jag avhållit mig från att köpa:
  1. Chips
  2. Böcker
  3. Sneakers
Och såhär har det gått:

Chips: två återfall.
En påse av någon kampanjsmak som endast såldes under fotbolls-VM. Dom var goda vill jag minnas, synd att dom inte finns längre.
Och så en påse tråkiga lättsaltade i Frankrike. De har ju så groteskt tråkiga chipssmaker där så jag förstår egentligen inte varför jag föll för frestelsen. Måste ha varit i extremt behov av kolhydrater, salt och omättade fetter den dagen.

Böcker: inget återfall.
Däremot har jag fått 16 böcker och gett bort 7 böcker under perioden.

Sneakers: inget återfall.
Jag kan meddela att jag tänker vara och hänga på låset när Sneakers n stuffs lagerrensning börjar imorgon. Tag två par - betala för ett, det går inte att motstå nu.

Positiva följder:
Är inte lika sugen på chips längre. Jag har ju ätit chips i sommar. När andra har köpt har det varit helt ok att äta. Så på helger och fester har jag mumsat. Men jag tänker exempelvis inte att jag vill köpa chips nu bara för att jag får.
Har inte lika många böcker som trängs i bokhyllorna.
Har inte fler sneakers som trängs på skohyllan.
Har kunnat lägga pengar på andra saker, på sparkontot exempelvis.

Negativa följder:
Lite gnäll över att jag inte fått köpa chips när det varit fredag och jag varit hemma själv. Därav två återfall.

Så summa kardemumma är väl att ett köpstopp då och då inte är så jäkla dumt. Inte ens när det gäller ens favoritköpeprylar. Inte ens på sommaren när man har semester.

Något att rekommendera alltså?
Jadå!

(Sekunden efter är jag inne på bokus.com och lägger min första beställning på 3 månader, feeels gooood)

2 kommentarer:

  1. Jaha du, nu tvingar du ju mig att komma hit och kommentera (om inte annat så för att inte vara oartig). Det jag tänkte igår när jag läste det här inlägget var att det var lite fusk att äta chips som andra köpte åt en (hur många gånger dealade du med frasen: "Jag köper en öl till dig om du köper chips till mig?").

    Men jag vill verkligen inte döma, för jag är den första att hitta anledningar att kringgå regler, om det finns regler, och om det är möjligt att kringgå dem :-D

    Att få 16 böcker när man har bokköpstopp är ju ingen dålig deal heller, hehe!

    SvaraRadera
  2. Njae alltså, jag var nog rätt hård mot mig själv på den punkten. Jag tror inte jag uppmanade till chipsköp mer än nån enstaka gång.
    Och tanken den här gången var ju mest att spara pengar, inte att vara nyttig. Det var jag under annan period förra hösten, då var det totalstopp på chips :-)

    SvaraRadera