Månadens Orange Prize-vinnare: 2006 Zadie Smith - On beauty

Snabbt hoppar vi då till november månads Orange Prize-vinnare; Zadie SmithSmith vann The Orange Prize for Fiction 2006 med romanen On beauty. Själv läste jag den på svenska - Om skönhet. Är glad att dom behöll det oerhört vackra omslaget till den svenska översättningen. Det är sååå snyggt.


Zadie Smith On beauty

Zadie Smith föddes 1975 och är en brittisk författare. Smith provade på andra möjliga karriärer som stepdansare, musikalartist och jazzsångerska innan hon bestämde sig för att satsa på att bli författare. Hon är uppvuxen i London med en jamaicansk mamma och engelsk pappa.

Smiths debut White teeth (Vita tänder) blev snabbt en bästsäljare när den kom 2000. Den vann också ett par priser för bästa debut i England. The Autograph Man (Autografjägaren) som två år senare blev också den väldigt populär.

Hon vann The Orange Prize for Fiction 2006 för On beauty, den blev också kortlistad för The Man Booker Prize samma år.

Förutom dessa tre romaner har Smith också skrivit en hel del noveller och även en rad artiklar i The Guardian, bland annat en intervju med sin bror, rapparen Doc Brown.

Bibliografi:

Noveller:
Mirrored Box i The May Anthology of Oxford and Cambridge Short Stories, 1995
The Newspaper Man i The May Anthology of Oxford and Cambridge Short Stories, 1996
Mrs. Begum's Son and the Private Tutor i The May Anthology of Oxford and Cambridge Short Stories, 1997
Picnic, Lightning i The May Anthology of Oxford and Cambridge Short Stories, 1997
Stuart i The New Yorker Winter Fiction Issue, 1999
The Girl with Bangs i Timothy McSweeney's Quarterly Concern, Issue 6, 2001
The Trials of Finch i The New Yorker Winter Fiction Issue, 2002
Martha, Martha i Granta 81: Best of Young British Novelists, 2003
Hanwell in Hell i The New Yorker 27 September, 2004
Hanwell Snr i The New Yorker 14 May, 2007; även publicerad i The Book of Other People, 2007

Romaner:
White Teeth, 2000 (Vita tänder, 2001)
The Autograph Man, 2002 (Autografjägaren, 2003)
On Beauty, 2005 (Om skönhet, 2006)


Uppgifterna är hämtade från http://en.wikipedia.org/.

Om du, som jag, redan har läst Månadens Orange Prize-vinnare (vilket blir första gången för mig i den här utmaningen) kan du välja att läsa någon titel från 2006 års kortlista istället. Det fanns ganska många att välja emellan även om jag redan läst även en från kortlistan sen förr, nämligen Kärlekens historia (The History of Love) av Nicole Krauss. Man kan för övrigt läsa en rätt intressant diskussion om den boken hos Vixxtoria. Jag köpte hem både The Night Watch och Beyond Black, och även Prep av Curtis Sittenfeld som var nominerad det året men inte tog sig till kortlistan. Till slut föll valet på Sarah Waters. Jag har länge varit nyfiken på henne.

Nicole Krauss - The History of Love
Hilary Mantel - Beyond Black
Ali Smith - The Accidental
Carrie Tiffany - Everyman’s Rules for Scientific Living
Sarah Waters - The Night Watch

Köp On beauty! Vill du läsa den på svenska hittar du den här.

Här kan du läsa mer om min Orange Prize Challenge. Om du recenserar On beauty så kan du lämna en kommentar med länk till det här inlägget så kan jag länka till din recension sedan. Jag ska bli bättre på att uppdatera mina inlägg med era recensioner.

4 kommentarer:

  1. Tror du inte att jag läser några av dina inlägg om du inte länkar till mig i dem ;-)

    Jag borde läsa Vita tänder, förresten. Den har stått i min bokhylla sedan den kom (blir det verkligen 10 år sen då?), och jag har läst ett tiotal sidor i början flera gånger, men det var länge sen jag försökte nu. Det var inte dåligt, men det var väl nåt annat som kom emellan.

    SvaraRadera
  2. Vixx: jag tror inte nåt om dig längre. Jag har inte förväntningar längre så blir jag istället positivt överraskad ;-)

    Jag har inte läst varken Vita tänder eller Autografjägaren. Vet inte varför heller.

    SvaraRadera
  3. Jag är nog garanterat inne här några gånger varje vecka (om jag över huvud taget går några bloggrundor; ibland försöker jag låta bli det under några dagar, för det är rätt vilsamt för själen så där i största allmänhet), men du vet ju att jag inte är en sån där listjägare, så ibland finns inte så mycket som jag tycker att jag kan skriva. Men jag har koll på dig :-)

    SvaraRadera
  4. Haha, bra att du har koll på mig. På riktigt.

    SvaraRadera