Ovanlig Poirot

Det senaste Poirotdeckaren jag läste, Skospännet, var annorlunda på en rad punkter än de tidigare 17 jag läst.

Dessa 17 kan man lite bryskt bunta ihop innehållsmässigt på följande sätt:
1. Vem är mördaren?
2. Poirot är en frigid man, inkapabel till romantiska tankar.
3. Det politiska läget är ointressant.
4. Kritik mot människor i de högre samhällsklasserna är obefintlig.

Poirotdeckare nummer 17, som för övrigt haft tre olika titlar på engelska, (One, Two, Buckle My Shoe, The Patriotic Murders och An Overdose of Death) kan sammanfattas såhär:
1. Vem är offret?
2. Poirot tänker tillbaka på grevinnan och juveltjuven Vera Rossakov (från De fyra stora), vilket gör honom vemodig och lite….till sig.
3. Spioner, agenter, fascister, kommunister, lönnmördare och annat dylikt är närvarande.
4. Marknadsekonomin (och dess representanter) framställs inte odelat positiv.

Dessutom är detta den första deckaren som utspelar sig under krig. Den är skriven 1940 och nu kan inte ens Christie negligera samhällsläget. Att det här är den minst kända av Christies Poirot-deckare gör mig dock förvånad, för den är (kanske på grund av sitt innehåll) en av de bästa jag läst hittills.

6 kommentarer:

  1. Vad kul när man liksom blir överraskad av sin bok! /Therese

    SvaraRadera
  2. Jättekul verkligen, och skönt också. Att det kom en liten uppstickare såhär efter sjutton stycken deckare.

    SvaraRadera
  3. Den har jag inte läst, men blir ganska nyfiken på den nu.

    SvaraRadera
  4. Men vilken fin omslagsbild! Kul!

    SvaraRadera
  5. Jag alskar Christie, forsoker fa tag i alla, men den ahr tror jag att jag har missat totalt. Maste se till att fa tag i den nar jag val ar i Sverige!

    SvaraRadera
  6. Lisa: jag börjar just att fundera på omslagsbilden. Vad sjutton den nu har med historien att göra? Den ser lite James Bond-ig ut. Med 007 i linsen :-)

    Emma: den finns i många exemplar på Bokbörsen. Där kan du kanske handla även om du inte är i Sverige?

    SvaraRadera