Veckans deckarförfattare: Thomas Kanger

Veckans deckarförfattare tog en ordentlig paus under sommaren. Trots att det är då jag har som mest tidatt blogga blev det inget bloggat alls. Hänger väl ihop med hur sugen man är på att sätta igång jobbdatorn när man myser i sommarstugan, på stranden, i havet etc.

Men, nu är denna serie inlägg tillbaka och jag börjar hösten med en lågprofilare. Det pratas inte direkt så mycket om Thomas Kanger, så då tänkte jag att då gör väl jag det.

Thomas Kanger är både författare och journalist. Han har arbetat med och producerat samhällsprogram och dokumentärer. Han har skrivit både fack- och debattböcker och kriminalromaner.

Kangers kriminalromaner utspelar sig i Västerås och har polisen Elina Wiik som huvudperson. Elina är överraskande nog inte en harmonisk, gift småbarnsmamma. Hon är en ensamstående kvinna med diverse personliga problem, såklart..

Serien om Elina Wiik innehåller i dagsläget sex delar:

Första stenen, 2001
Sjung som en fågel, 2002
Den döda vinkeln, 2003
Söndagsmannen, 2004
Gränslandet, 2007
Drakens år, 2010

Den fjärde delen, Söndagsmannen, blev nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2004, och den femte delen, Gränslandet, fick samma nominering 2007. Den senaste delen om Elina, Drakens år, kom ut på pocket i april i år.



Kanger har också skrivit en fristående deckare, som är lite mer av en thriller (ser nu att det till och med står thriller på omslaget), och om jag får säga det själv, den bästa han har skrivit. Ockupanterna (2005) heter den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar