Tematrio Mammor


Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!
säger Lyrans i veckans tematrio som fortsätter att fira gårdagens Mors dag. Jag har lite svårt att minnas karaktärer i böcker så jag får se vad jag kan komma ihåg här av vad jag läst.

1. Hanna i Malin Persson Giolitos Dubbla slag. Recension
Advokaten som faktiskt vill tro på att det går att kombinera ett jobb i juristvärlden med ett föräldraskap. Men hon får sig några törnar och när tredje barnet är på väg är hon långt ifrån så attraktiv på jobbmarknaden som hon var innan första barnet kom. Bra vardagsskildringar och tankar om hur mammor känner för sina barn, hur svårt det är att både vilja stanna hemma när minstingen har öroninflammation och att vilja vara med på ett viktigt möte på jobbet.

2. April Wheeler i Richard Yates Revolutionary Road. Recension
Hemmafrun som är allergisk mot tristess och vardag. Som inte vill förknippa sig själv med det hon faktiskt är; en hemmafru i 50-talets USA som köper ett fint hus där hon tar hand om sina två barn medan maken arbetar. Så får April idéen att de ska sticka till Frankrike och bli kreativa. Men det blir inte riktigt som hon hade tänkt sig.

3. Sethe i Toni Morrisons Älskade.
En av de första nobelpristagare jag läste - och älskade. Sethes förhållande med Paul D hamnade lite i minnets periferi, för det jag kommer ihåg är hennes relationer med Denver, spöket och den unga flickan Älskade.

4 kommentarer:

  1. Åh, Älskade. Behovet av omläsning växer sig starkare och starkare.

    SvaraRadera
  2. Både Älskade och RR ska jag läsa under året har jag tänkt mig.

    SvaraRadera
  3. Att Toni Morrison fick nobelpriset var så osannolikt och så glädjande. Älskade är en underbar bok!

    SvaraRadera
  4. Älskade är en av de böcker jag skulle kunna tänka mig att läsa om - faktiskt!

    SvaraRadera