Pocketutgivning juli-september 2009

Nu blickar vi framåt och kollar in pocketutgivningen för tredje kvartalet 2009. Som vanligt har jag försökt hitta pocketar på både svenska och engelska och i olika genrer. Dock är det en tendens till att jag överrepresenterar kriminalromaner. Men det är ju också mina favoriter.

Då kör vi!

* 13 juli Oryx och Crake Margaret Atwood Norsteds pocket nyutgåva
Atwood har länge legat på min läslista (oj, det är i och för sig många författare som legat länge på min läslista). Men jag har insett det smarta i dessa nyutgåvor som förlagen ger ut, istället för att bara trycka en ny upplaga av existerande utgåva. Folk (läs: jag) får upp ögonen för boken och nu när den också finns med i Lyrans jorden-runt-resa så har ni ju ett ypperligt tillfälle här att läsa häftiga Oryx och Crake.

* 13 juli Sputnikälskling Haruki Murakami Norstedts pocket
Ny författare för mig sen jag började blogga. När Bokhora hajpar blir jag intresserad. Nu kommer den kritikerrosade Sputnikälskling på pocket.




* 15 juli Kvinnorna på 10:e våningen Karin Alfredsson Pocketförlaget
Den första av tre pangtitlar som Pocketförlaget ger ut i juli. Heja Pocketförlaget! Den här har jag längtat efter ända sen jag läste ut den första kriminalromanen om läkaren Ellen Elg (och det var i januari 2008). 80 grader från Varmvattnet var helt suveränt bra och en frisk debutfläkt bland många halvmediokra kriminalromaner. Nu ska jag äntligen få läsa uppföljaren!

* 15 juli Kom och hälsa på mig om tusen år Bodil Malmsten Pocketförlaget (Antagligen med annat omslag)
Detta är en fristående fortsättning på Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig. Bodils loggbok om hennes liv; tankar, texter, fyndiga funderingar och allmänt snack. Otroligt underhållande. Läs recension av Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig.


* 15 juli Kinesen Henning Mankell Pocketförlaget
Mankells senaste ges ut i pocket på Pocketförlaget. Jag har en liten bakläxa att ta mig an, jag har fortfarande inte läst Italienska skor, så jag får nog vackert vänta med den här. Inte för att man måste läsa Mankells böcker i kronologisk ordning längre, den här hör inte till Wallander-serien, men om jag har möjlighet att göra det så vill jag. Är det kanske någon fler därute som resonerar som jag?

* 17 juli Rädda Felix Helena Richardson Månpocket
Fallet om att rädda Felix liv genom att skapa ett syskon har jag sett, hört och läst om under de senaste årets gång. Men det var först på Bonnier Pockets pocketmingel som Helena Richardson blev en människa för mig. Det kommer att bli en svår bok att läsa, men hon berättade att den blandar svåra och glada stunder omvartannat.

* 20 juli Väninnan: rapport från Rosenbad Eva Franchell Bonnier Pocket
Anna Lindhs väninna Eva Franchell skriver om vad som hände när hon var med Anna Lindh på NK den ödesdigra dagen i september 2003. Det känns konstigt att det redan är över fem år sedan. Hon skriver också om hur det är att ha Rosenbad som sin arbetsplats, en plats där makten utövas på många olika sätt, och långt ifrån de bra sätten.

* 20 juli Sista boken från Finistère Bodil Malmsten Bonnierpocket
Ännu en pocket från Bodil Malmsten men den här på annat förlag. Nu har Bodil fått nog av sitt underbara, vackra hus i Frankrike. Nu är det inte roligt längre. Men Bodil skriver på ett sådant sätt att även jämna plågor och sju svåra år kan vara underhållande att läsa om. Om inte annat för att känna att man inte har det fullt så jobbigt själv.

* 20 juli En dramatikers dagbok, vol 1 och vol 2 Lars Norén Bonnierpocket
Allas vår solstråle och spelevink Lars Norén ger ut sina memoarer i form av en dagbok. På pocket kommer den i två volymer, inte så konstigt kanske med tanke på att det handlar om över 1500 sidor. Jag har varken sett någon pjäs eller läst något av herr Norén, men den här dagboken intresserar mig ändå. Någon som har tagit sig igenom hans tankar och funderingar?

* 11 augusti Andarnas hus Isabel Allende Norstedts pocket nyutgåva
Allendes debut som lästes av hela världen och blev film av Bille August, kommer nu ut igen på Norstedts.




* 11 augusti Eva Luna Isabel Allende Norstedts pocket nyutgåva
Eva Luna är dotter till ett hittebarn från djungeln och en indianhövding. Vid sex års ålder står hon ensam i världen. Men hennes järnhälsa och upprorsanda hjälper henne att överleva. Hon har också en ovanlig förmåga: hon kan berätta sagor, en förmåga som hon delvis ärvt av sin mor. Hon byter sagorna mot bröd och så småningom förstår hon att använda dem i frihetskampen (text från bokus).

* 11 augusti Rymmaren Thomas Bodström Norstedts pocket
Bodströms debut äntligen på pocket. Jag vet att den här fick rätt ljumma recensioner när den kom ut, men jag är ändå lockad av att läsa den. Sen att det beror på att författaren är känd sedan innan så må det vara, jag bara hoppas på att det är bra eftersom han kommer ut med sin nästa bok den 18 maj, Idealisten.


* 15 augusti Emma, Mias dotter Mia Eriksson Lind & Co.
Den här skrev jag om i förra pocketutgivningen, men eftersom den har fått ett nytt utgivningsdatum får ni läsa om den igen. Ja, den som har undgått Gömdagate göre sig icke besvär med att läsa den här boken. Efter Gömda och Asyl tog Mia själv tag i gåspennan och plitade ner Mias hemlighet, som såklart var hemsk och bet sig fast, men gav mig noll (0) i behållning. Jag kände heller inte längre sympati för Mia, hon framställer inte sig själv i så god dager direkt. Kör över alla i sin väg för egen vinnings skull. I den här boken har Mias dotter fått komma till tals (man får hoppas det i alla fall) och efter alla rundor i Monica Antonssons blogg och med Antonssons bok Mia - Sanningen om Gömda, kan det ju vara intressant att höra vad Emma har att säga om det hela (om det nu är sant och om man nu bryr sig om det).

* 20 augusti Till dess din vrede upphör Åsa Larsson Bonnier Pocket
Åsa Larsson är en av de svenska deckardrottningarna jag aldrig blir besviken på. Dessutom gillar jag att de utspelar sig väldigt långt uppe i norr. Möjligtvis kan jag ibland reta mig på Rebecka Martinsson, men vem har sagt att man måste älska karaktärerna i en bok för att gilla historien? Har du inte läst något av Åsa Larsson tidigare har du ett ypperligt tillfälle nu att samla på dig alla fyra böckerna på pocket. De tre tidigare kommer nämligen ut samma dag i nyutgåva.

* 20 augusti Att våga hoppas Barack Obama Bonnier Pocket
Dåvarande senatorn Barack Obama skriver om de amerikanska värderingarna och USA:s roll i världen. Obama vågar hoppas på att avståndet mellan makten och folket skall minska.



* 21 augusti Den sista vintern Åke Edwardson Månpocket
Jag gillar den dubbeltydiga titeln. Den sista vintern är också den sista boken om Winter. Eftersom jag än så länge bara läst sex böcker om Erik Winter har jag ett antal kvar innan jag får avsluta med den sista boken. Det ska bli spännande att se vad Edwardson ger ut sen på sitt nya förlag Leopard.


* 21 augusti Konsten att leva innerligt Ted Harris & Ann Lagerström Månpocket
Här får vi veta att det inte finns en mening med livet, med betoning på en. Det finns lika många meningar med livet som det finns människor på jorden, säkert finns det till och med flera. Det viktiga anser Harris och Lagerström är att leva innerligt och vara sann mot sig själv. Till hjälp tar dom Kirkegaards nio steg.


* 1 september Främlingars hus Reginald Hill Minotaur
En fristående thrillerroman av författaren till Pascoe/Dalgliesh-serien. Främlingar passerar ofta genom Illthwaite i norra England. När det kommer en präststuderande från Spanien och en matematiker från Australien till byn börjar det hända hemska saker.


* 10 september Infiltratören Lasse Wierup Norstedts
Wierup skrev tillsammans med Matti Larsson Svensk maffia - en kartläggning av de kriminella gängen i Sverige. Nu är han tillbaka med Infiltratören - den smutsigaste härvan inom svensk polis. Det här är som Aldrig fucka upp - fast på riktigt!


* 18 september Berättelse om herr Roos Håkan Nesser Månpocket
Tredje delen i Barbarotti-kvartetten och som ni tidigare kanske märkt är jag ett stort fan av Nessers kriminalromaner. Liksom Edwardson har han ett språk som kräver sin läsare. Det tar därför något längre tid att ta sig igenom men det är så jag vill ha det.


* 21 september Ett land i gryningen Dennis Lehane Bonnier pocket
Lehane har skrivit ännu ett mästerverk. Var det här årets bokjulklapp 2008 kanske? Äntligen kommer den historiska krigsromanen på pocket.




* 21 september Dödergök Katarina Wennstam Bonnier pocket
Jag läste Smuts och blev cynisk, tappade tron på männen för en kort stund. Dödergök är Wennstams andra bok av tre i ett politiskt projekt att uppmärksamma oss på mäns våld mot kvinnor. Här får vi bekanta oss med poliserna, de poliserna som slåss - när de kommer hem från jobbet.


Det var alltså 22 fantastiska pockettips för sensommaren och hösten 2009. Hoppas ni hittar något intressant här! Jag längtar mest efter Kvinnorna på 10:e våningen, Till dess din vrede upphör och Berättelse om herr Roos.

Vill ni se tidigare utgivning finns det listor för första och andra kvartalet 2009 också!

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot Dödergök, bland många andra. Är dock som du att jag måste läsa böcker i "rätt" ordning så jag har en del att göra innan jag t.ex. kan läsa Nesser och Lehane!

    SvaraRadera
  2. Jag ser framemot Noréns dagbok i billigare och mer lätthanterlig form :)

    SvaraRadera
  3. Så bra att Oryx och Crake kommer så lägligt. Jag ska köpa Allendes böcker.

    SvaraRadera
  4. Oj vad sugen jag blev på många böcker! Även om du och jag inte verkar ha riktigt samma smak så gjorde du mig väldigt förväntansfull inför sommaren och höstens pocketutgivning. Tack för genomgången.

    SvaraRadera