Recension: Lilla smycket

Författare: Patrick Modiano
Titel: Lilla smycket
Utg.år (Utg.år pocket): 2012 (2014)
Förlag: Elisabeth Grate Bokförlag

Igår läste jag ut kortromanen Lilla smycket av 2014 års nobelpristagare Patrick Modiano. En oerhört sorglig och lite skrämmande roman om unga Thérèse (älskar att hon har accenterna på samma ställe som jag i mitt andra namn) i Paris. Hon går runt på gatorna och plötsligt en dag ser hon en kvinna i tunnelbanan som skulle kunna vara hennes mamma. Men hur är det möjligt? Hon dog ju i Marocko för många år sen. Har man berättat för henne. Thérèse följer efter kvinnan men vågar inte konfrontera henne. Thérèse börjar tänka på de fragmentariska minnen hon har från tiden då hon var liten och bodde med mamman på olika ställen i Paris. Sorgliga, skrämmande, luddiga minnen. Men det var också den tiden hon faktiskt fick träffa sin mamma som kallade henne Lilla smycket. Hon träffar nästan inte några människor allts, förutom någon som skulle kunna vara hennes pojkvän, och flickan som hon tar hand om då och då. När romanen har nått sitt slut har jag fler frågor än svar. Jag vill veta mer om mamman; lever hon eller dog hon? Flickan och hennes familj; vart tog dom vägen? Så mycket som lämnas åt mig att fundera ut på egen hand att jag inte mäktar med. Jag får lägga Thérèse och hennes framtid åt sidan i något litet hörn i hjärnan.

1 kommentar:

  1. Modiano är med i min boktolva. Någon sa att han i sina böcker gång på gång återvänder till Frankrike under andra världskriget, och det räckte för att jag skulle bli intresserad. Lilla smycket blir nog den bok jag börjar med eftersom den är så kort.

    SvaraRadera