Kulturfyra om Augustpris och religion

Kulturfyran handlar den här veckan om Augustpriset, Koranen och annat bokrelaterat.

1. Har du läst någon av de böcker som nominerades i den skönlitterära klassen till Augustpriset?
Nej, och jag hade knappt ens hört talas om någon av dom. Suck

2. Åkesson säger att muslimer är den största faran för Sverige. Har du läst Koranen?
Jag tycker att Åkesson är en fara för Sverige. Jag har inte läst Koranen men jag har heller inte läst Bibeln.

3. Har du läst några religioners heliga skrifter?
Njae, kan man räkna Barnens bibel?

4. Vilken är den bok du läst i år som känts viktigast att läsa eller som betytt mest för dig?
Den viktigaste måste vara Chimanda Ngozi Adichies En halv gul sol som lärde mig allt jag vet om Biafrakriget.
Den bok som har betytt mest är nog Snö av Orhan Pamuk, som också kan kopplas till fråga två. Den handlar om författare Ka som kommer till staden Kars i Turkiet för att skriva. På grund av ihållande snöfall blir hela staden isolerad. Flera självmord har inträffat i staden. De flickor som begått självmord har burit slöja, hur kan dom ha tagit sina liv, det är ju den yttersta synden enligt Koranen? Pamuk kritiserar här islam, och måhända tycker han att islam är en fara för Turkiet, men inte muslimerna i sig. De utövar bara sin tro, precis som alla andra religiösa människor världen över. Något för Åkesson att betänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar