Myron Bolitar på svenska

Jag har ju alltid talat varmt om Harlan Coben. Bland annat här, här och här! Han har skrivit 9 fristående thrillers, den ena mer spännande än den andra. Alla utom en finns på svenska. I år kom den senaste, Släpp inte taget (Hold tight), ut på pocket.

Men Coben har också skrivit en fantastiskt bra serie böcker om sportagenten Myron Bolitar. Det är vad jag kallar ladlit, till skillnad från chicklit, men jag läser det med väldigt stort behållning ändå. Det är absolut inte konstigt, jag antar att många killar skulle gilla Marian Keyes också om de bara gav henne en chans. Men det är en annan diskussion.

Det finns i dagsläget 9 böcker om Myron Bolitar och hittills har de sju första bara funnits på engelska. Nummer 8 i serien, Promise me, har blivit översatt till svenska, Löftet. Jag antar att Coben genom sina fristående böcker blivit så känd i Sverige att även den kunde översättas. Förhoppningsvis blir även den senaste, Long lost, översatt snart.

Men, det finns ju en inneboende känsla hos många av oss boknördar att göra saker i rätt ordning. Och det är ju både kul, intressant och utvecklande att läsa en bokserie om en huvudperson i kronologisk ordning. Så till alla Coben-fans förtjusning kan jag nu meddela att Pocketförlaget kommer att ge ut den första Myron Bolitar-deckaren, Deal breaker, direkt på pocket. Spelaren heter den och kommer den 25 augusti.

Jag har hunnit läsa sex av Bolitar-deckarna och kommer att fortsätta läsa dom på engelska. Språket är vitsigt och kul och jag är rädd att de många amerikanska skämten kan försvinna i översättningen. Men stereotyperna, stämningen och ladlit-känslan kan man nog finna i den svenska versionen ändå.

Så mitt pockettips så här i slutet av augusti är:

Spelaren av Harlan Coben

Bibliografi:

Fristående böcker
Döda skvallrar inte, 1991 (Play dead, 1990)
(Miracle cure, 1991)
Berätta inte för någon, 2003 (Tell no one, 2001)
Borta för alltid, 2003 (Gone for good, 2002)
Ingen andra chans, 2003 (No second chance, 2003)
Ett enda ögonblick, 2005 (Just one look, 2004)
Den oskyldige, 2005 (The innocent, 2005)
Den enda lögnen, 2007 (The Woods, 2007)
Släpp inte taget, 2009 (Hold tight, 2008)

Myron Bolitar-serien
Spelaren, 2010 (Deal Breaker, 1995)
(Drop Shot, 1996)
(Fade Away, 1996)
(Back Spin, 1997)
(One False Move, 1998)
(The Final Detail, 1999)
(Darkest Fear, 2000)
Löftet, 2007 (Promise Me, 2006)
(Long Lost, 2009)

3 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning om att Coben skrivit annat än de fristående böckerna. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Saralito: Ah, det är till såna som du som jag har skrivit det här inlägget :-)

    SvaraRadera
  3. Perfekt, jag har varit lite nyfiken på Bolitar-böckerna så det här passar ju utmärkt!

    SvaraRadera