Pocketutgivning Juli 2011

Hej Juli!

Såhär mitt i semestern (för många, min har inte ens börjat ännu, suck) kommer ett gäng pockettips för den som vill läsa nytt. Det är alltså bara att bege sig till närmsta boklåda eller närmasta smartphone/surfplatta/whathaveyou och införskaffa lite smoking hot paperbacks. Jag har deckare, augustprisnominerade, nobelpristagare, romaner och Orange Prize-vinnare att erbjuda!

* 4 juli Lobbyisten Thomas Bodström Norstedts pocket

Bodströms tredje (och sista?) juridikdeckare. Jag har bara läst den första som var helt ok, Rymmaren, och då finns det också stor risk/chans att jag läser de efterföljande två. Just nu kan man dessutom köpa den här i kampanjen "4 för 3" på bokus. Bodström är ju också aktuell nu med boken Inifrån: Makter Myglet Politiken som handlar om hans år som minister och oppositionpolitiker.

UTKOMMEN!

* 4 juli Pillret Ingrid Carlberg Norstedts pocket nyutgåva

Carlbergs fantastiska bok som bland annat blev nominerad till Augustpriset för bästa fackbok och vann Guldspaden 2008. Nu har den återigen kommit ut på pocket.

UTKOMMEN!

* 4 juli Bockfesten Mario Vargas Llosa Norstedts pocket nyutgåva

2010 år nobelpristagare. Det här är en av de två jag läst av Vargas Llosa sedan innan och den jag tyckte bäst om. Kanske beroende på hur hemsk den var. Den 5 september kommer en ny roman av Vargas Llosa, Keltens dröm.

UTKOMMEN!

* 7 juli Great house Nicole Krauss Penguin

Krauss är en älskling inom bokbloggosfären. Hon har tidigare skrivit Kärlekens historia, och har nu kommit ut med en ny roman som också finns på svenska, Det stora huset, men än så länge bara på engelsk pocket.

UTKOMMEN!

* 8 juli Osynlig Paul Auster Bonnier Pocket

Austers Invisible, nu på svensk pocket. Hans senaste roman, Sunset Park, som har samma titel på svenska, kommer ut den 30 september.  Den självbiografiska Att uppfinna ensamheten, från 1982, kommer i början av september ut på pocket från En bok för alla.

UTKOMMEN!

* 8 juli Försvunnen Harlan Coben Månpocket

Den nionde deckaren om sportagenten Myron Bolitar nu på svenska. Jag gillar Cobens seriedeckare, och jag skulle tipsa om att läsa dom i ordning och börja med den första boken, som nyligen gavs ut som originalpocket på Pocketförlaget, Spelaren. Den andra, Rivalen, kommer också på originalpocket i slutet av augusti. Och i november kommer den tionde delen ut på engelsk pocket, Live Wire. Jag gillar produktiva deckarförfattare :-)

UTKOMMEN!

* 8 juli Den döende detektiven Leif GW Persson Bonnier Pocket

Persson tuffar vidare med gedigna och klassiska polisromaner. Den här stod sig mot fyra nykomlingar när den ifjol blev nominerad till Svenska Deckarakademins pris för bästa kriminalroman, och vann. Den ende som vunnit priset tre gånger.

UTKOMMEN!

* 12 juli The Tiger's Wife Téa Obreht Phoenix

2011 års vinnare av The Orange Prize for Fiction. Med tanke på hur hög kvalitet de tidigare vinnarna hållit (senast 2010 The Lacuna av Barbara Kingsolver) så har jag väldigt höga förväntningar. Och då är det ju extra kul att The Tiger's Wife är en debut.

UTKOMMEN!

* 20 juli Den sjätte gudinnan Karin Alfredsson Pocketförlaget

Jag önskar jag kunde säga något om Alfredssons böcker om läkaren Ellen Elg. Jag önskar jag hade läst fler än den första. Men det har jag inte. Stackars Alfredsson är en sån där författare som jag hela tiden tänker att jag vill läsa, men så blir hon av nån märklig anledning bortprioriterad. Det här är den fjärde boken om Ellen och det beundransvärda med Alfredssons böcker är att hon alltid knyter an sina romaner till verkliga samhällsproblem som finns runt om i världen, men fokus på kvinnors och barn rättigheter, eller ska jag skriva brist därav. I augusti kommer bok nummer fem om Ellen, Pojken i hiss 54.

* 20 juli Huvudjägarna Jo Nesbø Pocketförlaget

Nesbøs fristående deckare. Handlar INTE om polisen Harry Hole om du trodde det, vill inte göra någon besviken. Handlar istället om konsttjuven Roger Brown och hans fru Diana som har ett konstgalleri. Boken har filmatiserats och har norsk premiär den 26 augusti i år.

* 20 juli Tillrättalägganden Jonathan Franzen Brombergs förlag nyutgåva

Franzens roman från 2001 i nyutgåva. Franzens stora klassiska familjedrama. Det ska firas jul i familjen Lambert och mamma Enid vill att det ska bli en föjdefull jul. Alla tre syskonen ska vara med och hennes man, som börjat bli sjuk styr inte familjen lika hårt längre, kanske kan det bli en fin jul trots allt?

Så, nu hoppas jag att ni tillsammans med junis pockettips får en härlig lässommar!

5 kommentarer:

  1. Ingen semester har heller, inte forens i augusti, menmen, man kommer val dit ocksa!

    SvaraRadera
  2. Nicole Krauss - tack för att du påminner mig om att jag vill läsa henne!

    SvaraRadera
  3. Emma: ja, vi får se det som att vi har härlig ledighet att se fram emot, när de flesta andra hunnit tillbaka till jobbet redan.

    Frossa i böcker: så lite så!

    SvaraRadera
  4. Den där boken om Läkemedelsindustrin verkar väldigt intressant! Tack för att du uppdaterar om pocketnyheter. Alltid lika bra =)

    SvaraRadera
  5. Boktagen: ja, det låter ju inte så kul, men den har fått mycket bra kritik och en del priser, så är man intresserad tror jag den är väldigt bra.

    Kul att du gillar mina pockettips!

    SvaraRadera