Augustpriset 2011, de nominerade

Idag presenterade Augustprisjuryn (åååh, vad jag skulle vilja vara en del av den!) de nominerade till Augustprisets tre olika kategorier. Bråda dagar på jobbet nuförtiden så rapporteringen får komma lite senare än vad jag önskat. Och det är ju inte så att det saknas rapportering direkt :-)

Precis som ifjol tar jag de, för mig, mindre intressant kategorierna först. Om man nu kan rangordna dom.

Nominerade till Augustpriset i fackboksklassen (urvalet var 140 bidrag från 46 förlag):

Skymningssång i Kalahari. Hur människan bytte tillvaro av Lasse Berg, Ordfront
Alla monster måste dö. Gruppresa till Nordkorea. Ett reportage av Magnus Bärtås och Fredrik Ekman, Albert Bonniers Förlag
Trädets tid av Christel Kvant, Norstedts
”Ni har klockorna – vi har tiden”. USA tio år efter 11 september av Lennart Pehrson, Albert Bonniers Förlag
Spektrum. Den svenska drömmen. Tidskrift och förlag i 1930-talets kultur av
Johan Svedjedal, Wahlström & Widstrand
Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink, Natur & Kultur

Eftersom jag är så dåligt bevandrad i den här kategorin kommer jag att gå på vilket ämne som intresserar mig mest, så jag hoppas på Alla monster måste dö, för att jag skulle vilja veta mera om Nordkorea. Det är också den enda som hittills har ett planerat datum för pocketutgivning. 9 december kommer den på pocket. Julklappstips kanske?

Nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomsboksklassen (urvalet var 128 bidrag från 23 förlag):

Vita streck och Öjvind av Sara Lundberg, Alfabeta
Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore, Bonnier Carlsen
Pojkarna av Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen
I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren, Kabusa böcker
Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, Rabén & Sjögren
Petras prick av Maria Nilsson Thore, Bonnier Carlsen

Ok, här kommer jag att vara lite partisk bara för att jag är så överförtjust i Mats Strandberg, men också för att hans och Saras bokidé är genial. Jag hoppas Cirkeln vinner detta! Och om du håller ut till den 25 januari 2012 kan du läsa den första delen i Engelsfors-trilogin på pocket.
Lite imponerade dock att Maria Nilsson Thore är dubbelt nominerad.

Nominerade till Augustpriset i den skönlitterära klassen (urvalet var 135 bidrag från 32 förlag):

Korparna av Tomas Bannerhed, Weyler förlag
En m³ jord. Diktcykel av Sören Bondeson, Bokförlaget Lejd
Flod av Carolina Fredriksson, Albert Bonniers Förlag
Lacrimosa av Eva-Marie Liffner, Natur & Kultur
Välkommen till den här världen: av Amanda Svensson, Norstedts
Rekviem för John Cummings av Bengt Ohlsson, Albert Bonniers Förlag

Vad det gäller de nominerade i den här kategorin så satsar jag mina pengar på Korparna av Bannerhed, men skulle också bli glad om Flod av Fredriksson vann priset. Ingen av titlarna är aktuell som pocket ännu, men jag lovar att meddela om och när.

Och vilka som vinner Augustpriset i sina respektive kategorier får vi veta på måndag den 21 november!


Antal nomineringar per förlag:
Albert Bonniers Förlag - 4
Bonnier Carlsen - 3
Natur & Kultur - 2
Norstedts - 2
Rabén & Sjögren - 1
Ordfront Förlag - 1
Wahlström & Widstrand - 1
Alfabeta Bokförlag - 1
Kabusa böcker - 1
Weyler bokförlag - 1
Bokförlaget Lejd - 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar