Blir yr av Yrsa

Kan nån hjälpa?

Köpte igår Eldnatt av Yrsa Sigurðardottir på pocket på Modernistas fantastiska sommarbazar! Det är vad jag förstår den första boken om advokat Thóra Gudmundsdóttir. Kollade nu upp på bokus vad den heter på originalspråk. Där står det Hörfdu á mig och den gavs ut 2009. Hittar nästa bok på svenska, Ödemark, som kommer ut i oktober på Modernista också. Den heter enligt bokus Auðnin på isländska. Men, när jag kollar på wikipedia så verkar Auðnin ha getts ut redan 2008, alltså före Hörfdu á mig. Eftersom jag inte kan många ord isländska (åtminstone inte dessa) kan jag inte alls koppla titlarna till varandra. Så nu undrar jag, i vilken ordning är dom utgivna och i vilken ordning skall de läsas? Viktiga saker hörrni, viktiga!

5 kommentarer:

  1. Där ser man. Jag har Det tredje tecknet och Den som gräver en grav och jag trodde det var hennes första och andra. Enligt Wikipedia så är Auðnin och Horfðu á mig hennes tredje och fjärde. Men så finns det en som heter Aska (2008) och en som heter Ég man þig (2010) som jag inte alls vet vad de är för några. Om man försöker tolka den isländska versionen så ser det faktiskt ut som att Aska är den tredje boken.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Yrsa_Sigur%C3%B0ard%C3%B3ttir

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen jaha, ja nu blev jag ju inte mindre yr direkt. Jag såg både på wiki och bokus att det fanns tre tidigare deckare av henne, men jag förstod det som att dessa tre inte handlade om Thóra Gudmundsdóttir. Men om alla gör det, kan man ju undra varför Modernista inte såg till att få utgivning för alla delar? Såg att det var Damm som gav ut hennes deckare tidigare, men dom är helt slutsålda. Kanske kan man hitta dom på Bokbörsen då?

      Radera
    2. Ja, Bokbörsen eller ett antikvariat borde ju ha dem. Jag önskar verkligen att förlagen skulle vara tydligare med vilka böcker som hör till vilken serie och i vilken ordning de ska läsas.

      Radera
  2. Hej. Jag är en stor vän av Yrsa, har läst de fyra böcker som kommit ut och väntar nu på den femte, Ödemark.
    Om de kommit i rätt ordning kan jag inte säga.

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/09/25/8534176-sigurdardottir-yrsa-eldnatt/

    SvaraRadera