Sommarenkät från ung bokbloggare

bokclara (som är den yngsta bokbloggaren jag känner till, man får gärna informera mig om det finns yngre) har satt ihop en fin och fantasifull sommarenkät. Här kommer mina svar.

Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?

Oj! Först tänkte jag instinktivt säga Hungerspelen, men så kom jag på att det kanske skulle bli min sista dag i livet och då kändes det genast helt fel. Hmmm, då väljer jag nog i stället att hänga med nån av karaktärerna i Marian Keyes The other side of the story.

Vilken bok ska du börja på härnäst?

Ja se, det är inte bestämt, men det lutar åt Dödgrävarens dotter av Oates.

Hur får du oftast boktips?

Bloggar, litterära utmärkelser och litteraturpris, bokus.

Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?

Då blir det Thomas Manns Bergtagen. För den innehåller många sidor och jag har redan läst första halvan, så medan den slukas av elden läser jag den andra.

Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?

Jag känner inte att jag är den som ska göra det valet och det kan bli ett val gjort i ren affekt för den senaste romanen jag läste satte såna spår hos mig. Mitt val blir The Lacuna av Barbara Kingsolver.

Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?

Då är jag med i Simonas Överenskommelser. Där frotterar jag mig med överklassen, går på baler, soaréer, rider häst, blir olyckligt kär, bortgift och sen lyckas jag rymma till den man jag älskar.

Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?

Författaren är Marian Keyes och jag frågar ”Hur mår du?”

Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?

Ptfj, som om jag skulle avslöja mina romanidéer (om jag hade några) här?

Vilken typ av böcker behövs det fler av?

Böcker med mycket eftersmak. Såna som stannar kvar länge efter att man har läst dom.

Finaste budskapet från en bok du har läst?

Budskap, det känns amerikanskt, det kan jag inte säga att jag funderat så mycket över.

7 kommentarer:

  1. Hur ung är hon? Matilda är inte gammal hon heller. Duktiga tjejer!

    SvaraRadera
  2. 13 år har hon skrivit på sin blogg i alla fall. vem är matilda?

    SvaraRadera
  3. Min dotter har precis börjat bokblogga, hon är 11 år :-). (emmysbok.blogspot.com) Hon blev inspirerad av andra unga bokbloggare - vi får väl se om bokbloggarintresset håller i sej :-). Hon älskar i alla fall att läsa!

    SvaraRadera
  4. Det är så många som nämner Hungerspelen! Jag har inte läst dem än, men det kanske är dags? :)

    SvaraRadera
  5. Boksnoken: då har vi ju hittat nån som är yngre. Ska kolla in hennes blogg, vad roligt :-)

    Anna: ja, nu har ju den sista delen kommit på svensk pocket också så du kan läsa hela trilogin i ett svep. för det går undan :-)

    SvaraRadera
  6. Tänkte precis tipsa om Emmys blogg (emmysbok.blogspot.com) men så såg jag att det redan hade gjorts! Jag har för mig att jag har läst en bokblogg av en tioårig tjej, men jag är inte helt säker...

    Jag är tretton år (men blir fjorton i år), men jag vet inte hur gammal Matilda är. Tack för era fina ord (duktiga tjejer), vad glad och peppad jag blir.

    Och så roligt att så många har fyllt i enkäten (:D) men jag måste bara påpeka att några frågor (de bästa) kommer från Fia Filur, så att jag inte tar åt mig "äran"!

    Ha det fint! (oj vad lång kommentaren blev...)

    SvaraRadera
  7. Clara: jag tycker det är superkul att det finns så många unga bokbloggare! Jag hoppas ni vill hålla på länge, det blir kul att kunna följa sitt läsande sen efter flera år.

    Då ger vi lite cred till Fia Filur också, ibland färdas ju frågorna flera varv, och så läggs det till och tas bort frågor. Enkäterna förändras allt eftersom.

    Ha det gott du med och trevlig fortsatt sommar.

    SvaraRadera