Pockettips 16 december

Bad Boy av Peter Robinson

Finns det nån författare jag skulle kunna tipsa om varje dag så är det Peter Robinson. Och alla som inte gillar deckare skulle antagligen tycka det var ett dåligt boktips. Men faktum är att så mycket som jag gnäller över att svenska deckare innehåller alldeles för mycket diskbänksrealism och romantik, så gör ju faktiskt Robinsons deckare om Alan Banks det också. Jag känner Alan Banks nu tycker jag, kanske inte så konstigt efter 21 böcker ihop. Bad Boy (Bad boy)gavs ut på Minotaur förlag 2010 och i början på november i år kom den ut på pocket på Månpocket. Robinson har ju också hunnit ge ut del 22 om Alan Banks, Before the Poison heter den och kommer väl förhoppningvis på svenska under 2012. Själv läser jag deckarna på engelska eftersom de 8 första delarna inte finns översatta. Den senaste deckaren av Robinson som finns utgiven på svenska heter Roten till det onda (Dead right), men det är faktiskt del 9 i serien, typiskt svenska förlag att snurra till det så där för läsarna. Verkar som om dom börjar ge ut hans tidigare deckare i bakvänd ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar