Tematrio Resor

Berätta om tre böcker som ni förknippar med resor.

Man fick tolka det här temat fritt enligt Lyran så då gör jag det!


1. När jag varit på resor har jag alltid haft böcker med mig. Såklart. Gärna laddat med en eller två extra, har jag själv inte behövt dom har kanske någon i resesällskapet velat läsa dom. På resan till Neapel för fyra år sedan låg Åsa Larssons Solstorm och Det blod som spillts i resväskan. Eller, Solstorm hade jag med mig på planet. Där blev den kvar. Attans! Men jag hade ju en till tänkte jag, vilken tur. När jag samma kväll öppnar Det blod som spillts och läser de första raderna märker jag att jag precis just läst slutet på den förra boken. Suck. Så var det med den spänningen. Istället gick jag nästa dag in på första bästa bokhandel och köpte Another side of the story av Marian Keyes. Istället för ruskiga mord i kalla Kiruna blev det skratt (långa och ljudliga), drinkar och relationssnack i Dublin och London. Det är nog min favorit av Keyes böcker.

2. När jag pendlade mellan Uppsala och Stockholm för fem år sedan så läste jag en faslig massa böcker. Jag kommer dock mest ihåg Da Vinci-koden av Dan Brown som var så spännande att jag gärna inte ville kliva av tåget. Få böcker har kunnat kallats bladvändare med en sådan självklarhet som den.

3. Ines, min själs älskade av Isabel Allende handlar om conquistadoran Inés de Suárez, som lämnar sin man i Spanien för att leta upp sin älskare i Sydamerika. Till slut hittar hon honom, men hon hittar också många andra män och hon blir den första spanjorskan som deltar i striderna för att överta Chile. Hennes resa är helt enorm och jag blir alltid så imponerad av oss kvinnor när jag läser sådana här historier.

1 kommentar:

  1. Jag läste Another Side of the Story på en resa, och den är även min favorit (även om jag inte läst så många Keyes)! :)

    SvaraRadera