Rapport från pocketmingel

Igår var jag på Bonnier Pockets och Månpockets pocketmingel på Södra teatern i Stockholm. Fina lokaler, gott vitt vin, kvällsolen som lyste in över terrassen och mycket givande och bra författarpresentationer. Fyra kvinnor som alla berättade om väldigt intressanta och kontroversiella ämnen.

Först ut var Katarina Wennstam som pratade om Dödergök som kommer ut på Bonnier Pocket 21 september. Dödergök handlar om polisers så kallade ”fritidsbrott”, alltså de brott poliser utför på sin fritid. Till största delen handlar det om misshandel av sina sambos, fruar, flickvänner. Wennstam sticker inte under stol med att detta är en del av en politisk agenda. När hennes stora reportageserie om polisers våld i hemmet blev undanskuffad till förmån för rapportering från bombdåden i London, kände hon att hon var tvungen att låta detta komma ut ändå. Spänningsromanerna har blivit hennes kanal utåt. Hon var också snabb med att poängtera att detta är romaner, men att sanningen kan se ut så här och ibland är sanningen än värre. En tredje bok i trilogin är på väg.

Ann Lagerström (som också är chedredaktör på tidningen ViLÄSER) berättade sedan om sin bok Konsten att leva innerligt som hon har skrivit tillsammans med Ted Harris. Med Kirkegaards nio steg som utgångspunkt visar hon här på hur du finna meningen med livet. Meningen med livet är olika för oss alla, för vissa kanske det är att bestiga Mount Everest, för vissa kan det vara att köpa en god ost på Ica, för vissa kan det vara att få stiga upp på morgonen. Det här kändes mycket mer intressant än Paulo Coelhos böcker som på något sätt får mig att känna att har jag inte hittat den rätta meningen med livet, kommer jag aldrig att göra det. Jag ogillar Paulo Coelhos böcker starkt. Jag hoppas Konsten att leva innerligt visar mig en annan väg. Konsten att leva innerligt kommer ut på Månpocket 21 augusti.

Nästa kvinna upp på scenen var Eva Franchell som berättade om sin bok Väninnan: rapport från Rosenbad. Eva Franchell var Anna Lindhs pressekreterare och det var hon som var med Anna Lindh på NK den ödesdigra dagen för fem år sedan. I media fick hon sedan kallas ”Väninnan”, därav namnet på boken. Boken handlar inte så mycket om mordet på Anna Lindh, fokus är lagt på det ofattbara maktspel som frodas på Rosenbad och i de politiska kretsar där Eva Franchell vistades. Idag jobbar hon åter på Aftonbladet och trivs med sitt jobb. Väninnan kommer ut på Bonnier Pocket 20 juli.

Sist och mest omtumlande var Helena Richardsons berättelse om hennes och hennes mans kamp för att få ett barn som skulle kunna rädda livet på deras andra son, Felix. Rädda Felix; att skapa ett barn för att rädda livet på ett syskon kom ut i slutet på januari i år och har fått stor uppmärksamhet. Richardson berättade igår väldigt sakligt men också personligt om alla problem de stött på - praktiska, moraliska och etiska - men också om de ljusa stunderna i hela den här historien. Hennes man och deras lilla flicka var också där och gjorde att man faktiskt förstod att detta är en familj som vilken som helst. Känner jag mig själv rätt kommer det att bli mycket av både skratt och gråt när jag läser boken, men eftersom det är ett så väldigt viktigt ämne vill jag ändå läsa om det här. Rädda Felix kommer ut på Månpocket den 17 juli.


Theodor Kallifatides och Bob Hansson skulle också ha varit där igår, men jag kan inte säga att jag saknade dem speciellt mycket. De här fyra starka och häftiga kvinnorna gav mig mer än förväntat.

Fick med mig ett antal fina och signerade böcker hem också!

Tack till Bonnier Pocket och Månpocket för att jag fick komma.

1 kommentar:

  1. Det där hade jag verkligen velat gå på! Intressanta böcker! Jag fick en inbjudan, men Stockholm ligger ju så förtvivlat ocentralt till... ;-(

    SvaraRadera