Augustpriset 2012

Det blev en ofrivillig bloggpaus. Jag ville skriva att livet kom emellan, fast kände att det uttrycket borde redan vara uttjatat på bloggen, men icke. Sökte lite, hittade inte, därför använder jag det nu.

Gårdagens Augustprisgala var det som fick mig att skaka igång igen. Tre titlar av alla dessa nominerade, blev igår presenterade som vinnare. Efter nomineringarna tillkännagavs den 22 oktober lovade jag att komma med kommentarer, något som aldrig skedde. Så jag ska försöka mig på lite kommentarer nu. Problemet för mig är att jag så sällan läser nya böcker. Nobelpristagare och Augustpristagare kan dock vara undantagna, men då endast för att jag får böckerna i julklapp. Och då är det liksom redan försent för spekulationer och kommentarer och annat. Jag tror ni får söka er annorstädes om ni vill veta mer om sådant. Hit exempelvis, eller hit.

Men nu, till det som vi vet, och så några personliga kommentarer från min sida.

Årets svenska skönlitterära bok 2012:


Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg, Albert Bonniers Förlag.

När jag bildsöker det här omslaget på Bonnierförlagens bokbildersidor slår det mig att Rosenberg har skrivit många böcker, eller åtminstone många fler än jag känner till. Jag har alltid tyckt att Rosenberg varit gett ett oerhört sympatiskt uttryck, jag har gillat honom utan att veta vad det egentligen är han står för. Läskigt nästan, men när jag nu studerar titlarna Det förlorade landet (1996, som nominerades till Augustpriset samma år) och Friare kan ingen vara (1991) förstår jag att magkänslan var rätt. När jag för ett tiotal år sedan insåg att Vanna Rosenberg är hans dotter var det ingen överraskning egentligen, jag finner henne precis lika sympatisk. Jag tror det är deras lugn som tilltalar mig.

Omslaget ovan är pocketutgåvan, som kommer på Bonnier Pocket den 15 mars 2013.

Årets svenska fackbok 2012:


”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg, Norstedts.

Carlberg har skrivit många fantastiska faktaböcker med oerhörd spridning och hon har hunnit med tre Augustprisnomineringar genom åren. Senast 2008 vann hon den här klassen för den uppmärksammade boken Pillret (2008).

Årets svenska barn- och ungdomsbok 2012:


A B C å allt om D av Nina Ulmaja, Bonnier Carlsen.

Ja, en alfabetsbok kan jag faktiskt inte ha något emot överhuvudtaget att den vinner ett litteraturpris. Det skulle vara om exempelorden för bokstäverna var diskriminerande, rasistiska, förolämpande eller exkluderande, men då hade den här boken inte varit utgiven i vilket fall, än mindre nominerad till något pris.

Vill också för första gången på bloggen uppmärksamma Lilla Augustpriset som i år har tilldelats: Route 66 av Ulrika Nettelblad, född 1992 från Umeå. Här finns Route 66 att läsa i sin helhet, liksom de andra nominerade bidragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar