Sammanfattning av första halvåret med Bokustoppen

Så är första halvåret till ända i utmaningen att läsa alla pocketböcker som legat på Bokustoppens tio-i-topp-lista i år. En ny lista har kommit varje månad och jag har försökt att hänga på. Tyvärr gick Bokus och stuvade om sina listor i maj så efter det är det veckolistor som gäller. Paula som initierade utmaningen kom då fram till att vi nu läser tre-i-topp från varje veckolista. Det hade nog varit en baggis om det inte samtidigt blev så att Bokus plockade bort alla rena deckarpocketar. Men men, nu ska vi se hur det har gått för mig:

Dessa är de böcker som legat på tio-i-topp-listan fram till maj och som jag läst!

Låt den rätte komma in av Ajvide Lindqvist, John Recension
Tröstaren av Wahlberg, Karin Recension
Luftslottet som sprängdes av Larsson, Stieg
Flyga drake av Hosseini, Khaled
Innan jag dör av Downham, Jenny Recension
Innan döden kom av George, Elizabeth (What came before he shot her)
I djävulens sällskap av Robinson, Peter (Friend of the devil) Recension
Den jag ville ha av O'Flanagan, Shiela (Bad behaviour) Recension
Flickan som lekte med elden av Larsson, Stieg
Revolutionary Road av Yates, Richard Recension
Män som hatar kvinnor av Larsson, Stieg
Aldrig fucka upp av Lapidus, Jens
Nattfåk av Theorin, Johan Recension

De 18 böcker som jag har kvar att läsa är dessa (inom parentes visar hur många gånger titeln legat på listan):

Snömannen av Nesbø, Jo (3)
Vi, de drunknade av Jensen, Carsten (2)
Tusen strålande solar av Hosseini, Khaled (1)
Livstid av Marklund, Liza (1)
Nästan död man av Edwardson, Åke (1)
Hedersmord av Hellberg, Björn (1)
Lipstick jungle av Bushnell, Candace (1)
Slumdog millionaire av Swarup, Vikas (1)
Åse av Rudberg, Denise (1)
Spåren på bryggan av Rambe, Lars (1)
Sommardöden av Kallentoft, Mons (1)
Honungsfällan av Lindell, Unni (1)
Mord i Skärhamn av Fransson, Ramona (1)
Sonat till Miriam av Olsson, Linda (1)
Lycka och ett par blå skor av McCall Smith, Alexander (1)
Dödgrävarens dotter av Oates, Joyce Carol (1)
I en annan del av Bromma av Haag, Martina(1)
Lärarinnan i Villette av Hedström, Ingrid (1)

Här kommer de lästa böckerna som legat på tre-i-topp-listan sedan vecka 18.

Aldrig fucka upp av Lapidus, Jens

Ooops, det vara bara en det, hihi.

De som jag har kvar är följande 6 böcker (eftersom en finns med på andra listan också):

Vila på gröna ängar av Ragde, Anne B (7)
Men inte om det gäller din dotter av Guillou, Jan (4)
Hon älskade av Henschen, Helena (3)
Dödgrävarens dotter av Oates, Joyce Carol (3)
Människoham av Ajvide Lindqvist, John (3)
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Shaffer, Mary Ann (1)
Sin ensamma kropp av Johansson, Elsie (1)

Så, 13 av 37 böcker lästa. Hmm, det var ju kanske inte så bra. Men 9 av de olästa titlarna står och väntar i bokhyllan hemma, så kanske kan jag avverka några under sommaren - och hoppas på att veckolistorna inte ändras nämnvärt under sommaren.

2 kommentarer:

  1. En och annan kan du ju lyssna till. Tex min. Medan du kör bil nånstans. Eller stryker.

    SvaraRadera
  2. Linda: Tyvärr är jag inget fan av ljudböcker. Det ska vara pocket. Det var längesen jag varken körde bil eller strök dessutom :-) Den får bli läst den klassiska vägen.

    SvaraRadera